Na terenie tureckiej stoczni ADA odbyła się ceremonia cięcia blach na pierwszy z dwóch nowych okrętów zaopatrzeniowych dla Marynarki Wojennej Portugalii (Marinha Portuguesa). Nowe jednostki mają stanowić nie tylko istotne wsparcie dla floty, ale wesprzeć też działania innych rodzajów sił zbrojnych, a w razie potrzeby wspierać ludność w sytuacjach kryzysowych.
Wietnam ma trzy porty kontenrowe na liście 30 według najnowszej listy One Hundred Container Ports 2025 Lloyd’s List. Wysoką pozycję uzyskały Ho Chi Minch City (22. miejsce), port Hajfong (29. miejsce) i port Cai Mep (30. miejsce). Roczny przyrost przeładunków w tych portach wyniósł tyle, co przeładowują polskie terminale kontenerowe łącznie.
Koncern Navantia kontynuuje współpracę z siłami morskimi Hiszpanii w kwestii dostawy dwóch przybrzeżnych okrętów hydrograficznych (Buques Hidrográficos Costeros, BHC). Aktualnie wciąż trwa faza projektowa, niemniej ma dobiegać ona końca, celem dopełnienia szczegółów. Dzięki zatwierdzeniu najistotniejszej dokumentacji, ma być bliżej rozpoczęciu budowy.
Im bliżej potencjalnej daty ogłoszenia oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”, tym pojawia się więcej informacji na temat propozycji. Nie brakuje też emocji. Wśród sześciu zainteresowanych podmiotów jest szwedzki koncern Saab, wspierany w tym względzie przez rząd w Sztokholmie i jak się teraz okazuje, także w… Londynie.
Na stronie internetowej Marynarki Wojennej Francji jest sklep z wyborem gadżetów i pamiątek dotyczących formacji. W ostatnim czasie pojawił się wyjątkowy model balistycznego okrętu podwodnego z napędem jądrowym (SSBN) serii typu Triomphant. Co istotne, jest on wykonany z klocków, a powstał we współpracy sił morskich, Naval Group oraz polskiej firmy COBI.
Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
Wyniki włoskiego giganta stoczniowego za pierwsze trzy kwartały 2025 roku, potwierdzają bardzo dobrą kondycję finansową i rosnącą pozycję na globalnym rynku budowy jednostek cywilnych i wojskowych. Fincantieri odnotowała dwucyfrowy wzrost zarówno przychodów, jak i zysków operacyjnych, a jej portfel zamówień osiągnął historyczny rekord przekraczający 60 mld euro.
Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) zrewidowała swoje prognozy dotyczące światowego popytu na ropę naftową. W najnowszym raporcie agencja ocenia, że konsumpcja ropy może rosnąć aż do połowy XXI wieku – znacznie dłużej, niż zakładano w poprzednich analizach.
Przez ulicę Świętojańską w Gdyni przeszła uroczysta parada z okazji obchodzonego 11 listopada Święta Niepodległości. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz miejskich, krajowych i samorządowych, szkół i uczelni, środowisk patriotycznych oraz reprezentanci instytucji morskich jak i sił mundurowych. Oprawę wydarzeniu zapewniły Orkiestra i Kompania Reprezentacyjna Marynarki Wojennej.
Do bazy morskiej w belgijskim Zeebrugge przybył 3 listopada pierwszy okręt przeciwminowy serii znanej jako typ City, przyszły BNS Oostende (M940). To pierwsza z serii dwunastu jednostek, które wejdą w skład flot Belgii i Holandii, zwiększając zdolności obu państw w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz wykorzystania innowacji w tym zakresie.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?