Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
Konferencję „Prawnik w Branży Offshore Wind – prawo gospodarki morskiej w praktyce” otworzyli Prodziekan ds. kształcenia Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego - dr Beata Kanarek wraz z adw. Patrykiem Zbroją, którzy przywitali zgromadzonych uczestników - studentów, prawników, praktyków oraz osoby zainteresowane rozwojem sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
Po katastrofie „Jan Heweliusz” zatonął ponownie – w morzu kłamstw. Wiedziałem, że moja książka będzie nie tylko o tragedii promu, ale też o ułomnym państwie, o ofiarach, od których Polska się odwróciła - powiedział PAP Adam Zadworny, autor reportażu „Heweliusz. Tajemnica katastrofy na Bałtyku”.
Co do zasady, w przypadku w którym umowa czarteru na podróż ustanowiła, expressis verbis, płatność „demurrage” (przestojowego) w przypadku, gdy statek pozostanie w porcie ponad okres ładowania (przekroczenie „laytime”)), obowiązek tej płatności spoczywa na stronie umowy czarteru – czarterującym (frachtującym). Jest to logiczna konsekwencja, uznania, iż tego typu płatność jest swoistą formą kary umownej („liquidated damages”) płatnej przez czarterujących za naruszenie umowy czarteru, gdzie „(…) on payment of the agreed rate (the c
Załoga UKS Albatros Wolin niespodziewanie wygrała trzecią rundę 1 Ligi w Pucku. Kolejne miejsca na podium zajęły załogi YKP Warszawa oraz KW Garland, które umocniły się w czołówce rankingu sezonu.
Już w najbliższy weekend rozpocznie się trzecia runda 1 Ligi Polskiej Ligi Żeglarskiej – drugiego poziomu rozgrywek o Klubowe Mistrzostwo Polski w Żeglarstwie. 18 klubowych załóg zmierzy się ze sobą w walce o cenne punkty rankingowe i awans do Ekstraklasy na kultowym akwenie w Pucku.
Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem 33. tygodnia w żegludze morskiej.
Opublikowany przez Actia Forum nowy raport w ramach cyklu Port Monitor przedstawia wyniki działalności polskich portów morskich w pierwszej połowie 2025 roku. Wyniki pokazują, że suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton).
Załoga HRM Racing z Kubą Gołębiowskim za sterem wygrała drugą rundę Młodzieżowej Polskiej Ligi Żeglarskiej, która zainaugurowała coroczny żeglarski festiwal Gdynia Sailing Days organizowany przez Polski Związek Żeglarska. Drugie miejsce zajęła załoga Politechniki Gdańskiej, a trzecie Yacht Club Gdańsk Junior.
9 lipca 2025 r. radni Szczecina z Komisji Gospodarki Morskiej, Rozwoju i Promocji oraz Komisji Budżetu po raz pierwszy obradowali w samym sercu portu Szczecin–Świnoujście. Wyjazdowe posiedzenie poprzedził krótki rejs roboczy, w czasie którego uczestnicy mogli z bliska przyjrzeć się infrastrukturze portowej i zapoznać z planami jej rozbudowy. Atmosfera spotkania miała rangę wydarzenia – radni dyskutowali dosłownie „na wodzie", a miejsce spotkania podkreśla strategiczne znaczenie portu dla rozwoju całej metropolii.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”