Po pojawieniu się informacji o incydentach w pobliżu szczecińskiego portu, ZMPSiŚ przekazał swoje stanowisko w sprawie pytań odnośnie ochrony morskiej infrastruktury.
Z perspektywy rynku polskiego rok 2025 przynosi względną stabilizację w transporcie morskim, zwłaszcza w porównaniu z ostatnimi latami, gdy wahania stawek sięgały nawet dziesięciokrotności w skali roku. Na głównym kierunku importowym – z Chin – ostatnie miesiące upłynęły spokojnie, z wyjątkiem krótkiego, dwumiesięcznego okresu w czerwcu i lipcu, kiedy stawki wzrosły dwukrotnie.
Przez dwa dni, w pobliżu kabla przesyłowego SwePol Link, miał prowadzić podejrzaną aktywność statek. To kolejny raz, jak kluczowa infrastruktura krytyczna dla Polski staje się prawdopodobnym celem działań sabotażowych, co wymusza większą uwagę polskich służb i przypomina o roli Bałtyku w systemie bezpieczeństwa państwa.
Od 4 do 8 sierpnia pojawią się trudności w żegludze z racji na trwające przygotowania do parady morskiej. Okręty polskiej Marynarki Wojennej „przedefilują” nieopodal Półwyspu Helskiego 15 sierpnia, w związku z obchodami Święta Wojska Polskiego. Ostrzeżenie nawigacyjne wydało Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej.
Współpraca pomiędzy D-Marin, międzynarodową firmą zarządzającą portfolio luksusowych marin w regionie Morza Śródziemnomorskiego i Zatoki Perskiej, a firmą doradczo-technologiczną Future Mind wyznaczyła nowy standard technologiczny w sektorze marin.
Niemal dwa miesiące po incydencie, gdy służby zaobserwowały podejrzany statek znajdujący się nad położonym na dnie Bałtyku kablu światłowodowym łączącym Polskę i Szwecję oraz „przegoniły go”, władze wdrażają procedury związane z większą ochroną tej krytycznie ważnej infrastruktury. Od teraz SwePol Link ma posiadać także swoją „strefę ochronną”, co ma zapewnić lepszą ochronę przed zagrożeniami.
Siły okrętowe polskiej Marynarki Wojennej od lat są wzmacniane poprzez wdrażanie bezzałogowych pojazdów podwodnych i nawodnych. Przykładem tego jest DriX, który wspiera działalność hydrograficzną i wspomaga Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej (BHMW) w codziennej działalności przy aktualizowaniu i tworzeniu map dna Morza Bałtyckiego.
Przypadki uszkodzenia infrastruktury energetycznej na morzu i inne zagrożenia geopolityczne wymuszają zdecydowane działania. W związku z tym, biorąc pod uwagę znaczenie bezpieczeństwa energetycznego dla stabilności regionu, Polska, Estonia, Litwa i Łotwa podpisały 16 czerwca memorandum o współpracy w zakresie ochrony i odporności infrastruktury energetycznej, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury podmorskiej.
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że 13 czerwca ok. godz. 10.50 rosyjski samolot rozpoznawczy Ił-20 na głębokości około 2 km naruszył polską przestrzeń powietrzną nad Morzem Bałtyckim. Ma być to kolejny w ostatnim czasie przypadek "prowokacyjnego testowania" gotowości systemów państw NATO przez siły zbrojne Rosji.
Fingrid, fiński krajowy operator sieci przesyłowej energii elektrycznej poinformował, że prace naprawcze łącza EstLink 2, uszkodzonego w grudniu 2024 roku, mają potrwać do 25 czerwca. Służby wciąż prowadzą śledztwo w sprawie związanego z tym incydentu.
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego