Niemal dwa miesiące po incydencie, gdy służby zaobserwowały podejrzany statek znajdujący się nad położonym na dnie Bałtyku kablu światłowodowym łączącym Polskę i Szwecję oraz „przegoniły go”, władze wdrażają procedury związane z większą ochroną tej krytycznie ważnej infrastruktury. Od teraz SwePol Link ma posiadać także swoją „strefę ochronną”, co ma zapewnić lepszą ochronę przed zagrożeniami.
Urząd Morski w Gdyni przedstawił zarządzenie wskazujące na obszary tworzące „strefę bezpieczeństwa” kabla na polskich wodach terytorialnych. Utworzony w ten sposób pas swoistej „strefy bezpieczeństwa” ma 250 metrów szerokości. Przebieg wyznaczają współrzędne geograficzne w układzie odniesienia WGS 84. Wskazuje to, że obszar ten ma nie tylko znajdować się pod czujnym okiem służb, ale też poruszające się nad nim statki i inne jednostki będą także obserwowane. Dotyczy to także wszelkiej morskiej działalności, związanej też aktywnością pod wodą.
Rozporządzenie, które ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego i w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego, oznacza więc szereg obostrzeń, w tym zakaz działalności związanej z rybołówstwem (w tym zrzucania sieci do wody), nurkowania, uprawiania aktywności sportowej i rekreacyjnej, kotwiczenia (w tym szczególnie zrzucania kotwicy) a także prowadzenia prac podwodnych. W ostatnim przypadku wyjątkiem są zlecenia od Polskich Sieci Energetycznych.
Z dokumentem można się zapoznać na stronie Urzędu Morskiego w Gdyni.
SwePol Link to podwodna linia kablowa wysokiego napięcia prądu stałego (HVDC) pomiędzy Szwecją (półwysep Stärnö) a Polską (miejscowość nieopodal Słupska). Została oddana do użytku w roku 2000, a inwestorem była spółka SwePol Link AB. Jej udziałowcami państwowe podmioty szwedzkie: operator sieci przesyłowej Svenska Kraftnät (51%) i producent energii Vattenfall (48%) oraz polski operator sieci przesyłowej Polskie Sieci Elektroenergetyczne (1%). Długość kabla wynosi 254,05 km z czego 238 km biegnie pod dnem morskim. Może on przewodzić prąd o mocy 600 MW przy napięciu 450 kV
Przypomnijmy, że po incydencie, gdy zauważono podejrzaną aktywność statku, który po pojawieniu się samolotu patrolowego udał się do rosyjskiego portu, odbyła się odprawa z udziałem premiera Donalda Tuska, wiceministra MON Cezarego Tomczyka i przedstawicieli kadry wojskowej, w tym sił morskich, celem omówienia działań, sprawozdania i planów na przyszłość. Ku rozczarowaniu wielu komentatorów, prezes rady ministrów po spotkaniu zapowiedział zakup… dronów, które mają „taniej niż okręty chronić infrastrukturę”, co uznano za porażkę admiralicji, biorąc pod uwagę niedostatki marynarki wojennej, wynikające z dekad braku inwestycji w potencjał okrętowy i technologiczny formacji. Dopiero w ostatnich latach, szczególnie po inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku, są nadrabiane zebrane przez lata zaległości, co oznacza największe od lat przedsięwzięcia związane z budową okrętów i zamówienia sprzętu dla marynarki wojennej.
Czytaj więcej: Rząd obiecuje zakup bezzałogowych pojazdów podwodnych do ochrony morskiej infrastruktury
Procedury i przepisy związane z ochroną polsko-szwedzkiego kabla mają być też prawną furtką dla działań sił morskich i służb, aby sprawnie reagować w przypadku potencjalnych, kolejnych incydentów w postaci pojawia się podejrzanych jednostek nawodnych. Brane tu pod uwagę są doświadczenia z innych państw, m.in. Estonii, Finlandii i Szwecji, które mierzyły się już z sytuacją uszkodzenia podwodnej infrastruktury w postaci kabli światłowodowych i gazociągów. Podejrzewa się tu sabotaż statków należących do tzw. „floty cieni”, co stanowi przyjętą ogólnie w mediach nazwę głównie starych tankowców, wykorzystywanych przez Rosję do omijania sankcji, głównie w związku z transportem i sprzedażą ropy naftowej. Do tego dochodzi podejrzenie, że są one angażowane do działań związanych z wspomnianymi aktami sabotażu, jak i obserwacji instalacji morskich i przybrzeżnych, a także zakłócania nadajników GPS, utrudniając tym samym żeglugę morską i powietrzną w regionie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych