Wyniki włoskiego giganta stoczniowego za pierwsze trzy kwartały 2025 roku, potwierdzają bardzo dobrą kondycję finansową i rosnącą pozycję na globalnym rynku budowy jednostek cywilnych i wojskowych. Fincantieri odnotowała dwucyfrowy wzrost zarówno przychodów, jak i zysków operacyjnych, a jej portfel zamówień osiągnął historyczny rekord przekraczający 60 mld euro.
Rozwój branży morskiej w aspekcie zamówień na nowe statki oraz instalacje przy nabrzeżach oraz na morzu wiąże się też z ubezpieczaniem posiadanej własności oraz działalności jako takiej. Jest to ważne w obliczu choćby wypadków „losowych” a obok zagrożeń w postaci stanu morza oraz pogody dochodzą do tego wypadki oraz akty sabotażu. Na to wszystko trzeba umieć się przygotować. Na temat ubezpieczeń morskich podczas BaltExpo 2025 Jakub Milszewski, redaktor portalu GospodarkaMorska.pl, rozmawiał ze Zbigniewem Foltyńskim z STBU.
Południowokoreański armator HMM ogłosił inwestycję wartą 4 biliony KRW (ok. 2,8 mld USD), obejmującą budowę nowych jednostek napędzanych LNG oraz bardzo dużych tankowców (VLCC). Zamówienia realizowane będą przez HD Hyundai Heavy Industries i Hanwha Ocean, a dostawy przewidziano na lata 2027–2028.
Dwa statki szkoleniowe, które mają otrzymać Politechnika Morska w Szczecinie i Uniwersytet Morski w Gdyni, będą przystosowane do udziału w ekspedycjach naukowych, również na potrzeby badaczy spoza tych uczelni – przekazała PAP rzeczniczka resortu infrastruktury Anna Szumańska.
Digitalizacja w branży morskiej ma miejsce od przynajmniej kilkunastu lat, ale nie we wszystkich zakamarkach sektora wygląda tak samo. Na dodatek wraz z ułatwieniami i usprawnieniami, przynosi zagrożenia i ograniczenia. O różnych aspektach cyfryzacji na morzu i w jego okolicach rozmawiali paneliści podczas tegorocznych targów BALTEXPO.
Nowy statek Politechniki Morskiej będzie służył nie tylko do szkolenia studentów, będzie też najnowocześniejszą aparaturą badawczą dla naukowców – przekazał w poniedziałek w Szczecinie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Jednostka ma powstać w ciągu czterech lat.
Przy wietrznej pogodzie odbyła się inauguracja roku akademickiego 2025/2026 Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Wydarzenie odbyło się przy Nabrzeżu Pomorskim oraz na pokładzie żaglowca szkolnego Dar Młodzieży. Obok kadry naukowe i społeczności akademickiej nie zabrakło też reprezentantów władz krajowych i samorządowych, a także reprezentantów instytucji i służb mundurowych. Wśród zaproszonych gości byli premier Donald Tusk oraz minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Przyjęta pod koniec września uchwała rządowa „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025–2029” wywołała wiele emocji, gdyż zapowiada, że w ciągu kilku lat Uniwersytet Morski w Gdyni i Politechnika Morska w Szczecinie otrzymają zupełnie nowe jednostki, na których będą mogły realizować wpisaną w swoją misję praktykę morską rolę kształcenia przyszłych marynarzy.
Fincantieri i TUI Cruises (spółka joint venture TUI AG i Royal Caribbean Cruises) podpisały 29 września umowę na zaprojektowanie i budowę dwóch nowych statków wycieczkowych. Zamówienie to zastępuje podpisany w marcu 2025 roku protokół ustaleń z TUI AG w sprawie budowy dwóch statków wycieczkowych dla marki Marella Cruises.
Naukowcy z PAN krytycznie odnieśli się do zapowiedzi rządu dotyczących budowy dwóch nowych statków dla uczelni morskich. Prof. Dariusz Jemielniak przypomniał, że środowisko naukowe miało obiecywany nowy statek badawczy od wielu lat. Prof. Jan Marcin Węsławski uznał, że rząd „funduje niespodziankę”.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?