• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Senat nie zaproponował zmian w ustawie o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu

Senat nie zaproponował zmian w ustawie o ratyfikacji poprawek do konwencji o pracy na morzu (MLC). Celem poprawek zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie jest podniesienie standardów życia i pracy na statkach. Ustawa trafi teraz do prezydenta.

09.04.2025, 20:08
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Porzucone statki, porzuceni marynarze – morska pandemia XXI wieku

W zeszłym roku operatorzy porzucili łącznie ponad 300 statków w porównaniu do ponad 130 statków handlowych porzuconych w 2023 r. W 2024 r. armatorzy porzucili ponad 3 000 marynarzy, podczas gdy w 2023 r. liczba porzuconych marynarzy przekroczyła 1 600 osób – wynika z najnowszego raportu Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu International Transport Workers’ Federation (ITF), który został przekazany International Maritime Organization (IMO),

06.03.2025, 09:52
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Nowe przepisy o ubezpieczeniu społecznym dla marynarzy – co się zmieni?

Nadchodzą ważne zmiany w systemie marynarskich ubezpieczeń społecznych. Dotkną one szczególnie polskich marynarzy pracujących na statkach pod banderami spoza krajów UE i EFTA. Rządowe Centrum Legislacji przedstawiło projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Co to oznacza dla Ciebie, jeśli jesteś marynarzem?

12.09.2024, 09:57
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Odszkodowania marynarskie: prawne ABC po wypadku na statku

Doznanie przez marynarza wypadku w trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych może rodzić po jego stronie roszczenie o wypłatę przez armatora/pracodawcę stosownego odszkodowania. W większości przypadków będzie to uzależnione od charakteru urazu lub ewentualnych zaniedbań podmiotu zatrudniającego. Marynarz taki powinien jednak uważać, aby w toku dochodzenia roszczeń odszkodowawczych nie popełnić błędów, które pozbawią go również innych przysługujących mu świadczeń. Na co więc należy zwrócić szczególną uwagę?

02.09.2024, 15:05
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

MFW: problematyczne przeszkolenie i certyfikowanie załóg floty offshore?

W poprzednich artykułach autorzy wskazywali na szereg braków, trapiących polską legislację w zakresie przedmiotowym związanym z morskimi farmami wiatrowymi na polskich obszarach morskich. Niniejszy artykuł będzie wskazaniem korelacji pomiędzy poszczególnymi brakami legislacyjnymi oraz nieuznawaniem przez organy polskiej administracji morskiej, certyfikatów dla osób obsługujących MFW jak i również członków załogi statków samo-podnośnych służących do budowy farm wiatrowych na morzu (Jack-Up).

20.01.2022, 09:22
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Malaria, a praca marynarzy na morzu - aspekty prawne

Jednym z podstawowych celów działalności każdego armatora pozostaje możliwie jak najbardziej efektywne świadczenie wybranych przez siebie usług – włączając w to zapewnienie profesjonalnego oraz wykwalifikowanego personelu na statku. Ochrona zdrowia każdego z marynarzy pozostaje jednym z głównych obowiązków, które spoczywają na barkach armatorów i muszą być bezwzględnie przez nich respektowane, niezależnie od szerokości geograficznej.

22.04.2021, 10:25
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Prezydent podpisał ustawę o ratyfikacji poprawek do "karty praw marynarzy"

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę ratyfikującą poprawki do Konwencji o pracy na morzu, które zapewniają o obowiązywaniu umowy o pracę i ciągłości wypłaty wynagrodzenia marynarzom przetrzymywanym przez piratów - poinformowała w piątek Kancelaria Prezydenta.

11.12.2020, 10:41
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Koronawirus: ubezpieczenie armatorskie marynarza, a ryzyko zarażenia na statku

W związku z dynamicznie rozwijającą się sytuacją odnośnie zagrożenia epidemicznego spowodowanego koronawirusem (COVID-19) oraz działaniami organów państwowych, mających na celu przeciwdziałanie skutkom rozprzestrzeniania się zarażeń, w ciągu zaledwie kilkudziesięciu godzin Zespół Kancelarii otrzymał szereg zapytań od Klientów świadczących pracę na statkach, bądź mających rozpocząć pracę na morzu w najbliższym czasie, w których wyrażają swoje zaniepokojenie zaistniałą sytuacją. Większość zadawanych pytań tyczy się uprawnień

19.03.2020, 07:39
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Ustawa o pracy na statkach rybackich po pierwszym czytaniu w Sejmie

Kwestie związane z życiem i pracą na statkach rybackich, uprawnienia rybaków i obowiązki armatorów przewiduje projekt ustawy o pracy na statkach rybackich, którego pierwsze czytanie odbyło się w piątek na posiedzeniu sejmowych komisji.

09.08.2019, 09:29
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Piractwo lub strefa wojny a uprawnienia marynarzy

Pomimo zintensyfikowania współpracy państw i organizacji międzynarodowych w zakresie przeciwdziałania oraz zwalczania piractwa morskiego oraz wdrożeniu praktycznych rozwiązań mających służyć zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa żeglugi międzynarodowej (m.in. misje wojskowe pod auspicjami Unii Europejskiej oraz NATO), problematyka stref żeglugowych podwyższonego ryzyka wciąż pozostaje aktualna. Przekłada się ona również na zakres uprawnień przysługujących marynarzom świadczącym pracę na tego rodzaju obszarach.

28.03.2019, 22:48
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.