Nadchodzą ważne zmiany w systemie marynarskich ubezpieczeń społecznych. Dotkną one szczególnie polskich marynarzy pracujących na statkach pod banderami spoza krajów UE i EFTA. Rządowe Centrum Legislacji przedstawiło projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Co to oznacza dla Ciebie, jeśli jesteś marynarzem?
Międzynarodowa Konwencja o Pracy na Morzu już wiele lat temu zobowiązała państwa – strony, w tym Polskę do zagwarantowania pełnej ochrony socjalnej dla marynarzy, niezależnie od tego, gdzie pracują.
Obecne przepisy nie uwzględniają wszystkich grup marynarzy, co prowadzi do sytuacji, w której niektórzy z nich nie mają zagwarantowanego dostępu do ubezpieczeń społecznych.
Przepisy o ubezpieczeniu społecznym (te unijne oraz polskie) powodują, że marynarze podzieleni są na kilka grup.
Inna jest Twoja sytuacja, kiedy pracujesz na statku pod banderą unijną, a Twój pracodawca ma siedzibę w tym samym kraju lub innym kraju UE. Inna, gdy bandera jest państwa trzeciego. Jeszcze inna, jeżeli masz szansę pływać na jednostce polskiego armatora.
Zmiany w ubezpieczeniach społecznych mają objąć tych, którzy pracują na statkach pod banderą państw spoza Unii Europejskiej i EFTA (np. Panama, Wyspy Bahama). Obecnie nie mają oni dostępu do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych.
Dlatego nowe przepisy, które być może za jakiś czas wejdą w życie dotyczą Ciebie tylko w przypadku, gdy mieszkasz w Polsce i:
Natomiast marynarze pływających na jednostkach państw UE/EFTA nadal będą podlegać systemowi ubezpieczeń kraju, pod którego banderą pływają.
Wiadomo, że ubezpieczenie społeczne to ochrona socjalna, która ma zapewnić marynarzom (którzy do tej pory nie byli objęci przepisami polskimi ani unijnymi) dostęp do takich świadczeń jak: emerytura, renta, zasiłek chorobowy, macierzyński, świadczenie wypadkowe.
I teraz, jeśli należysz do pierwszej lub drugiej grupy:
A jeżeli należysz do grupy trzeciej (pływasz na statku pod polską banderą), wspólnie z armatorem wybierzesz jedną z możliwości:
Na razie trudno powiedzieć.
Z jednej strony, nowe przepisy mogą umożliwić Ci dostęp do świadczeń z polskiego ZUS. Z drugiej – zakres świadczeń niekoniecznie musi Cię satysfakcjonować.
Zmiany są na etapie konsultacji, więc ostateczny kształt przepisów nie jest jeszcze znany.
Ale, jeśli jesteś marynarzem, warto monitorować, jak będą wyglądały nowe przepisy i jak wpłyną na Twoje obowiązki związane z ubezpieczeniami społecznymi.
Jeśli masz wątpliwości, jak nowe przepisy mogą wpłynąć na Twoją sytuację, skontaktuj się z marynarzTAX.pl
Dostępni tam eksperci są na bieżąco ze zmianami i chętnie wyjaśnią to, co zawiłe.

Katarzyna Lendzionowska – adwokatka w kancelarii Zbroja Adwokaci sp. k.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych