Szacuje się, że w Morzu Bałtyckim żyje obecnie ponad 50 000 osobników foki szarej. To ok. 50% naturalnego stanu sprzed 100 lat. Mimo że populacja tego gatunku wykazuje trend wzrostowy, stan ochrony według przyjętych wskaźników nie jest uznawany za właściwy. W celu zabezpieczenia zagrożonych gatunków powstają różne instytucje zajmujące się ochroną ssaków morskich, takie jak Stacja Morska im. Profesora Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii w Helu, którą ostatnio mieliśmy okazję odwiedzić.
Prace przygotowawcze do budowy pierwszych farm wiatrowych na polskim wybrzeżu Bałtyku już się rozpoczęły. Projekt stanowi kluczowy i strategiczny element dla bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski. Jednocześnie, inwestycje w sektorze energetyki wiatrowej stają się głównym czynnikiem stymulującym rozwój regionu. W związku z tym, wiele firm uczestniczących w tych projektach będzie musiało skonfrontować się z nowymi ryzykami, co może stanowić dla nich poważne wyzwanie.
Uszkodzenia statku MS Polesie są minimalne, jednostka zacumowała w niemieckim porcie Cuxhaven – poinformowała Polska Żegluga Morska. We wtorek statek zderzył się z brytyjskim frachtowcem "Verity", który zatonął w wyniku kolizji.
Mimo że dzisiejsze urządzenia nawigacyjne są zaawansowane technologicznie, nadal spotykamy się z kolizjami statków na morzu. Tego typu zdarzenia obejmują zwykle wypadek lub uszkodzenie statku lub jego ładunku w czasie transportu, które stwarzają potencjalne zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska.
W miesiącu maju odnotowano oficjalnie 71 wypadków morskich, a więc o 4 mniej niż miesiąc wcześniej. Nie mniej jednak nie brakowało zdarzeń niebezpiecznych oraz szkodliwych. Ponownie okazało się, że stan techniczny jednostek do przewozu żywego inwentarza pozostaje wiele do życzenia. Odnotowana awaria silnika głównego takiego statku spowodowała potrzebę wyładowania już wcześniej załadowanego licznego bydła. W trakcie miesiąca pojawiło się również wiele niebezpiecznych dla ludzkiego życia i zdrowia pożarów jednostek pływających.
Miesiąc kwiecień wyjątkowo obfitował w różnorakie zdarzenia i szkody morskie, których naliczono 80. W poprzednim miesiącu marcu takich wypadków morskich było mniej, bo 61. Szczególnie dużo w kwietniu było wejść na mieliznę jednostek. Pojawiły się również pożary, zatonięcia statków, zaginięcia załogantów a także kolizje, w tym z oznaczonym na mapie wrakiem.
Rząd pracuje nad zmianą ustawy o OZE i o offshore, a planowane tam zmiany idą w kierunku postulatów zgłaszanych przez branżę morskiej energetyki wiatrowej - poinformował w środę wiceminister klimatu, pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska.
Z serii naszych cyklicznych analiz dotyczących wypadków i awarii morskich kolejny raz w telegraficznym skrócie w formie raportu przekazujemy najważniejsze zdarzenia, które miały miejsce w miesiącu wrześniu.
Zgodnie z decyzją złożoną 15 czerwca przez sędziego Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych w Południowym Dystrykcie Nowego Jorku, Stany Zjednoczone zostały obarczone 80 procentami odpowiedzialności za spowodowanie śmiertelnej kolizji z 2017 roku pomiędzy niszczycielem rakietowym USS John McCain a zarejestrowanym w Liberii tankowcem Alnic MC w Cieśninie Singapurskiej.
Żegluga przez długi czas była coraz bardziej bezpieczna. I nawet blokada Kanału Sueskiego nie zachwiała ogólnego pozytywnego trendu zmian. - Inwazja Rosji na Ukrainę, rosnąca liczba problemów związanych z coraz większymi statkami, wymianą załóg, wyzwania wynikające z przeciążenia portów wynikające z boomu w transporcie morskim oraz kierowanie się ambitnymi celami w zakresie dekarbonizacji oznacza, że nie ma miejsce na samozadowolenie – alarmują analitycy Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) w najnowszym raporcie Safety &
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna otworzyła drzwi do świata innowacji
CMS wspiera Gaz-System przy zawarciu pierwszej w Polsce umowy czarteru jednostki FSRU
Huti zapowiadają nasilenie ataków na statki
APRS S.A. podsumowuje projekt w zakresie ochrony wód
Podpisano umowę dt. budowy multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego w Porcie Szczecin
Babcock nie próżnuje i doposaża kolejną fregatę typu 31, przyszły HMS Active