Zapraszamy na rozmowę z Agnieszką Popiel (Trade Manager) i Dorotą Tymieniecką-Janiszewską (Sales Manager) o rozwiązaniu MSC EPR (MSC Extended Protection).
Czy mogłyby Panie wyjaśnić, dlaczego warto rozważyć ten rodzaj ochrony transportu ładunków?
Agnieszka: Dzień dobry. Nawet przy wszystkich zastosowanych środkach ostrożności transport morski i lądowy zawsze wiążą się z pewnym ryzykiem. Zagrożenia wojenne na morzu, sztormy, pożary czy kradzieże to tylko niektóre z sytuacji, które mogą prowadzić do uszkodzenia lub utraty ładunku, co oznacza poważne straty finansowe dla firm. Dlatego warto rozważyć MSC EPR (Extended Protection), czyli dodatkową ochronę, która uzupełnia tradycyjne polisy ubezpieczeniowe ładunku. Jest to szczególnie wartościowe dla firm, które chcą zminimalizować ryzyko strat wynikających z nieprzewidzianych zdarzeń.
Czym wyróżnia się MSC Extended Protection na tle innych produktów dostępnych na rynku i jakie korzyści oferuje?
Dorota: Dzień dobry. MSC Extended Protection wyróżnia się przede wszystkim elastycznością. Nasz produkt obejmuje szeroki zakres ładunków transportowanych przez MSC, zarówno wysyłanych w kontenerach standardowych jak i specjalistycznych, w tym towary chłodzone (z wyłączeniem towarów świeżych). Ta elastyczność jest szczególnie cenna dla producentów i eksporterów z Polski, słynącej z produkcji mrożonych produktów mięsnych i nabiałowych. Klienci mogą również wybrać częściową ochronę swojego ładunku, szczególnie w przypadku towarów o niskiej wartości, co pozwala na dopasowanie zakresu ochrony do różnych profili ładunków. Co warto podkreślić, EPR geograficznie obejmuje ochroną większość destynacji, zarówno w relacjach door-to-door, jak i port-to-port, z wyłączeniem kilku krajów, głównie objętych sankcjami.
Nasi klienci doceniają także intuicyjny i szybki proces zakupu dodatkowej ochrony. Całość wraz z wyceną można zrealizować online na etapie składania bookingu, korzystając z platformy mymsc.com. Rozumiejąc potrzeby klientów produkt EPR jest również omawiany podczas indywidulanych spotkań. Umożliwia to optymalne dostosowanie poziomu EPR do wartości towaru.
Jakie konkretne ryzyka obejmuje EPR?
Agnieszka: MSC EPR zapewnia szeroką ochronę towaru przed ryzykami, które są wpisane w specyfikę transportu morskiego. Trudne warunki pogodowe, takie jak sztormy czy silne wiatry, mogą spowodować bardzo kosztowne uszkodzenia lub straty. Kupując EPR, kupujemy ochronę przed konsekwencjami złych warunków pogodowych.
Ochrona obejmuje również rzadkie, ale poważne incydenty, jak pożary, które mogą mieć olbrzymie konsekwencje dla transportowanych towarów.
Dodatkowo polisa obejmuje przypadki kradzieży i drobnych kradzieży części ładunku (tzw. pilfering), co jest szczególnie ważne przy transporcie wartościowych lub wrażliwych towarów.
Ochrona obejmuje również incydenty związane z próbami ratunkowymi, osiadanie statku na mieliźnie, zatonięcie, kolizje i uszkodzenia spowodowane zalaniem. Uszkodzenia wynikające z przedziurawienia kontenera, najczęściej wskutek nieprawidłowego obchodzenia się z ładunkiem na terminalu, również są objęte ochroną EPR.
W przypadku ładunków z kontrolowaną temperaturą ochrona uwzględnia również wahania temperatury wewnątrz kontenera, spowodowane np. awarią chłodni lub przerwą w zasilaniu trwającą ponad 24 godziny, co mogłoby negatywnie wpłynąć na jakość towaru.
Co więcej, w ramach EPR, bez dodatkowych kosztów, ładunek jest również chroniony przed ryzykiem wojennym na morzu.
Jak przebiega proces zgłoszenia roszczeń w ramach MSC EPR?
Dorota: Proces rozpatrywania roszczeń przebiega szybko i sprawnie. Uproszczona procedura zgłaszania roszczeń jest dostępna w zakładce EPR na stronie msc.com.
W przypadku uszkodzenia lub utraty ładunku kluczowe jest natychmiastowe powiadomienie agenta MSC oraz dokonanie inspekcji kontenera i towaru. Jeśli widoczne jest uszkodzenie lub utrata, należy zgłosić to nie później niż 3 dni po terminie dostawy. Kluczowe jest dostarczenie odpowiedniej dokumentacji na adres: epr-claims@msc.com.
Szczegółowa lista dokumentów wymaganych do zgłoszenia roszczenia obejmuje konosament, fakturę handlową, list przewozowy, dowód dostawy oraz protokół pakowania. MSC pokrywa koszty zatrudnienia rzeczoznawcy do oceny szkód, co dodatkowo upraszcza proces. Roszczenia są rozpatrywane średnio w 30 dni roboczych od momentu dostarczenia wszystkich wymaganych dokumentów. Co ważne, nad całym procesem czuwa dedykowany zespół wsparcia oraz opiekun sprzedaży w MSC Poland.
Czy MSC EPR oferuje jakieś dodatkowe korzyści dla klientów?
Agnieszka: Tak, EPR oferuje kilka dodatkowych korzyści, które mają na celu zminimalizowanie strat w nietypowych sytuacjach transportowych. Na przykład, jeśli transportowanym ładunkiem jest maszyna i zostanie ona uszkodzona, wówczas EPR pokrywa koszty transportu lotniczego części zamiennych. Oznacza to dla naszych klientów w Polsce pewność, że kosztowne przerwy w dostawach maszyn mogą zostać szybko zażegnane, minimalizując przestoje dla firm.
EPR obejmuje także szkody powstałe podczas kontroli celnych oraz koszty związane z usuwaniem uszkodzonego ładunku lub odpadów. Ochrona ma zastosowanie również w przypadkach uszkodzeń spowodowanych fumigacją towarów, gdy są one w gestii MSC. Dbając o komfort klientów EPR zapewnia brak niespodziewanych kosztów związanych z procedurami celnymi czy fumigacyjnymi.
Dodatkowo, jeśli odbiorca odmówi przyjęcia przesyłki lub nie może jej odebrać, ochrona jest przedłużona na czas przekierowania ładunku. Warto jednak pamiętać, że ochrona obowiązuje tylko przez pierwsze 30 dni od momentu wyładunku towaru w miejscu docelowym i jego ponownego załadunku w celu przekierowania. Dla naszych klientów oznacza to dodatkową ochronę w sytuacjach, gdy pojawiają się komplikacje przy dostawie, co pozwala uniknąć dodatkowych kosztów magazynowania czy transportu.
Kolejnym kluczowym aspektem jest ochrona na wypadek deklaracji Awarii Wspólnej, gdzie MSC podejmie się wystawienia gwarancji w imieniu klienta (zwalniając go z finansowego obciążenia blokowania środków na wkład w Awarię Wspólną, który jest warunkiem zwolnienia ładunku w przypadku deklaracji AW). W takim przypadku klient otrzyma również zwrot za ewentualne straty, które mogą wyniknąć z takiej sytuacji, jeśli wchodzą one w zakres EPR. Oznacza to, że nasi klienci korzystający z EPR są chronieni przed dużymi zobowiązaniami finansowymi w sytuacjach krytycznych na morzu, co pozwala im zachować płynność finansową i uniknąć zakłóceń.
Podsumowując, co jeszcze warto wiedzieć o MSC EPR?
Dorota: MSC EPR to kompleksowe i komfortowe rozwiązanie, które zapewnia szeroką ochronę ładunków transportowanych drogą morską i lądową. Sprawna procedura minimalizuje formalności i gwarantuje elastyczność w dostosowaniu poziomu ochrony do potrzeb klienta. To produkt warty rozważenia, zwłaszcza dla firm przewożących cenne lub wrażliwe ładunki. Zachęcamy klientów do bezpośredniego kontaktu z nami, aby dowiedzieć się, w jaki sposób MSC EPR przekłada się na bezpieczeństwo transportowanych towarów.
Nie przegap szansy na ochronę swojego ładunku jednym z najbardziej elastycznych i niezawodnych rozwiązań na rynku! Więcej szczegółów znajdziesz na stronie MSC EPR Solutions. Można się z nami skontaktować pod adresem: pl159-sales@msc.com.
Dziękujemy za rozmowę i wyjaśnienia!
Ekspertki: Dziękujemy!
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął