Główny port Litwy kończy swój pierwszy projekt elektryfikacji nabrzeża. Lądowa stacja zasilania została już zainstalowana w Bazie Flotowej i zostanie przetestowana do końca roku. Będzie ona dostarczać energię elektryczną do nowego statku do zbiórki odpadów, napędzanego wodorem i energią elektryczną, który przypłynie do Kłajpedy jeszcze w tym roku.
Główny port Litwy postawił sobie za cel stanie się pionierem we wdrażaniu ekologicznych rozwiązań w myśl dekarbonizacji branży morskiej. Do szeregu już prowadzonych inwestycji dołącza kolejną, czyli stanie się pierwszym podmiotem wśród państw nadbałtyckich, który będzie produkował i dostarczał ekologiczny wodór jako paliwo dla różnej maści statków. 30 maja zarząd Portu Kłajpeda poinformował o otrzymaniu pozwolenia na budowę.
Port w Kłajpedzie otwiera nowoczesną bazę floty, która pomieści cały specjalistyczny sprzęt portu i będzie służyć jako nowy dom dla statków Zarządu Portu. Jest to strategicznie ważny obiekt, zapewniający szybką reakcję na sytuacje awaryjne i jeszcze płynniejszą konserwację portu.
Trwa przygotowanie sprzętu dla litewskiego portu w Kłajpedzie, przeznaczonego do dostarczania energii elektrycznej do statków z lądu. W szczególności zostaną zelektryfikowane nabrzeża, przy których cumują promy. Sprzęt zostanie dostarczony z Estonii, a prace związane z jego instalacją, z uruchomieniem i dostosowaniem zostaną przeprowadzone przez Aktsiaselts BLRT ERA.
Port w Kłajpedzie zostaje włączony przez singapurską firmą X-Press Feeders do jej szlaku żeglugowego obsługiwanego przez kontenerowce napędzane zielonym metanolem. Na litewskie wody 16 września wpłynął pierwszy statek poruszający się tą trasą, Eco Umande. Ma to stanowić początek nowy ery w zrównoważonej żegludze.
Pierwsza operacja bunkrowania LNG między statkami została pomyślnie przeprowadzona w porcie w Kłajpedzie. 9 kwietnia tankowiec LNG Avenir Aspiration zabunkrował 326 m3 skroplonego gazu ziemnego na 170-metrowym kontenerowcu CMA CGM Aurora. To znaczący kamień milowy dla usług morskich w głównym litewskim węźle transportowym.
65 milionów euro – na tyle opiewać będzie pożyczka, którą zarząd litewskiego portu w Kłajpedzie otrzyma na rozwijanie zielonych rozwiązań. Europejski Bank Inwestycyjny udzielił jej Litwie w ramach rozwijania głównego portu morskiego w tym kraju.
Niemiecki port w Hamburgu i litewski port w Kłajpedzie podpisały porozumienie o współpracy m.in. w ramach wymiany danych.
W piątek minęły dwa lata od rozpoczęcia użytkowania przez PGNiG stacji przeładunkowej LNG w Kłajpedzie. Tylko w tym roku, od stycznia do końca marca, załadowano tam 211 autocystern – prawie tyle, ile przez 9 miesięcy w pierwszym roku działalności (231 od kwietnia do końca grudnia 2020). Dobra współpraca z Kłajpedos Nafta jest rozwijana.
Początek roku w Porcie Kłajpeda upłynął pod znakiem prac realizowanych w ramach pierwszego etapu przebudowy nabrzeża do przeładunku produktów naftowych. Litwa zainwestowała w ten projekt ponad 25 mln euro.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji