• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pierwsza operacja bunkrowania LNG przeprowadzona w litewskim porcie Kłajpeda

rk

11.04.2024 10:28 Źródło: Port Kłajpeda
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwsza operacja bunkrowania LNG przeprowadzona w litewskim porcie Kłajpeda

Partnerzy portalu

Fot. Port Kłajpeda

Pierwsza operacja bunkrowania LNG między statkami została pomyślnie przeprowadzona w porcie w Kłajpedzie. 9 kwietnia tankowiec LNG Avenir Aspiration zabunkrował 326 m3 skroplonego gazu ziemnego na 170-metrowym kontenerowcu CMA CGM Aurora. To znaczący kamień milowy dla usług morskich w głównym litewskim węźle transportowym.

Port w Kłajpedzie ma ambicję oferowania w przyszłości szerszej gamy alternatywnych paliw ekologicznych, w tym produkcji na miejscu i bunkrowania zielonego wodoru od początku 2026 roku. CMA CGM obsługuje obecnie na Morzu Bałtyckim trzy statki napędzane LNG, które regularnie zawijają do portu w Kłajpedzie. W najbliższej przyszłości jest planowane powiększenie floty statków napędzanych LNG do sześciu jednostek.

- Ta udana operacja bunkrowania LNG jest kamieniem milowym dla portu w Kłajpedzie i znaczącym krokiem naprzód w dywersyfikacji i poprawie jakości usług świadczonych przez port na rzecz operatorów morskich. Operacja ta wykorzystuje nasze strategiczne zalety, w tym istniejącą infrastrukturę pływającego terminalu do magazynowania i regazyfikacji LNG, aby zaoferować czystsze i bardziej zrównoważone rozwiązania w zakresie bunkrowania. Port w Kłajpedzie jest teraz wyraźnie zaznaczony na mapie jako wygodna i niezawodna lokalizacja do bunkrowania LNG w regionie - powiedział Vladas Motiejunas, kierownik kapitanatu portu w Kłajpedzie.

- Cieszymy się, że możemy nadal wspierać naszych partnerów w porcie w Kłajpedzie i CMA CGM w umożliwieniu nowemu i ważnemu portowi oferowania usług bunkrowania LNG. Otwieranie nowych portów i możliwości dostaw dla bunkrowania LNG jest kluczem do zwiększenia bezpieczeństwa dostaw LNG w celu osiągnięcia celów dekarbonizacji armatorów - zaznaczył Jonathan Quinn, dyrektor zarządzający Avenir LNG.

- Możliwość bunkrowania kontenerowców LNG w porcie w Kłajpedzie to wyraźny znak, że infrastruktura portowa dostosowuje się do celów zerowej emisji dwutlenku węgla w żegludze. CMA CGM planuje, aby port w Kłajpedzie był regularnym miejscem bunkrowania statków LNG - wskazał Saulius Kazakevicius, dyrektor generalny CMA CGM Litwa.

LNG ma znacznie zmniejszyć emisję tlenków siarki, tlenków azotu i cząstek stałych, przyczyniając się do czystszego powietrza i zdrowszego środowiska. Przeprowadzona w Kłajpedzie operacja pokazuje wspólne zaangażowanie w zrównoważony rozwój i innowacje w branży żeglugowej.  Avenir LNG jest w pełni zintegrowanym dostawcą LNG na małą skalę. Firma posiada obecnie pięć statków do transportu i bunkrowania LNG, które obsługują ten rynek w regionie. Firma jest wiodącym dostawcą LNG i bio-LNG na Morzu Bałtyckim i zabezpiecza dostawy energii dla szeregu statków i terminali na tym obszarze, w tym w Szwecji, na Litwie i w Finlandii.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.