Pierwsza operacja bunkrowania LNG między statkami została pomyślnie przeprowadzona w porcie w Kłajpedzie. 9 kwietnia tankowiec LNG Avenir Aspiration zabunkrował 326 m3 skroplonego gazu ziemnego na 170-metrowym kontenerowcu CMA CGM Aurora. To znaczący kamień milowy dla usług morskich w głównym litewskim węźle transportowym.
Port w Kłajpedzie ma ambicję oferowania w przyszłości szerszej gamy alternatywnych paliw ekologicznych, w tym produkcji na miejscu i bunkrowania zielonego wodoru od początku 2026 roku. CMA CGM obsługuje obecnie na Morzu Bałtyckim trzy statki napędzane LNG, które regularnie zawijają do portu w Kłajpedzie. W najbliższej przyszłości jest planowane powiększenie floty statków napędzanych LNG do sześciu jednostek.
- Ta udana operacja bunkrowania LNG jest kamieniem milowym dla portu w Kłajpedzie i znaczącym krokiem naprzód w dywersyfikacji i poprawie jakości usług świadczonych przez port na rzecz operatorów morskich. Operacja ta wykorzystuje nasze strategiczne zalety, w tym istniejącą infrastrukturę pływającego terminalu do magazynowania i regazyfikacji LNG, aby zaoferować czystsze i bardziej zrównoważone rozwiązania w zakresie bunkrowania. Port w Kłajpedzie jest teraz wyraźnie zaznaczony na mapie jako wygodna i niezawodna lokalizacja do bunkrowania LNG w regionie - powiedział Vladas Motiejunas, kierownik kapitanatu portu w Kłajpedzie.
- Cieszymy się, że możemy nadal wspierać naszych partnerów w porcie w Kłajpedzie i CMA CGM w umożliwieniu nowemu i ważnemu portowi oferowania usług bunkrowania LNG. Otwieranie nowych portów i możliwości dostaw dla bunkrowania LNG jest kluczem do zwiększenia bezpieczeństwa dostaw LNG w celu osiągnięcia celów dekarbonizacji armatorów - zaznaczył Jonathan Quinn, dyrektor zarządzający Avenir LNG.
- Możliwość bunkrowania kontenerowców LNG w porcie w Kłajpedzie to wyraźny znak, że infrastruktura portowa dostosowuje się do celów zerowej emisji dwutlenku węgla w żegludze. CMA CGM planuje, aby port w Kłajpedzie był regularnym miejscem bunkrowania statków LNG - wskazał Saulius Kazakevicius, dyrektor generalny CMA CGM Litwa.
LNG ma znacznie zmniejszyć emisję tlenków siarki, tlenków azotu i cząstek stałych, przyczyniając się do czystszego powietrza i zdrowszego środowiska. Przeprowadzona w Kłajpedzie operacja pokazuje wspólne zaangażowanie w zrównoważony rozwój i innowacje w branży żeglugowej. Avenir LNG jest w pełni zintegrowanym dostawcą LNG na małą skalę. Firma posiada obecnie pięć statków do transportu i bunkrowania LNG, które obsługują ten rynek w regionie. Firma jest wiodącym dostawcą LNG i bio-LNG na Morzu Bałtyckim i zabezpiecza dostawy energii dla szeregu statków i terminali na tym obszarze, w tym w Szwecji, na Litwie i w Finlandii.
Na Ukrainę wróciły regularne połączenia feederowe
Estonia równie popularna co Polska. Zaawizowano ponad 100 zawinięć wycieczkowców
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore