Eksport z Chin wzrósł we wrześniu o 8,3 proc. rok do roku - wynika z opublikowanych w poniedziałek danych Generalnej Administracji Celnej w Pekinie. To największy wzrost od marca i znaczące przyspieszenie w porównaniu z sierpniowym wynikiem 4,4 proc. Import również zaskoczył, rosnąc o 7,4 proc.
Polska, do tej pory postrzegana jako kraj środkowoeuropejski, zwraca się coraz bardziej w kierunku Morza Bałtyckiego; jest to związane z transformacją na rzecz zielonej gospodarki i nasileniem się skutków rosyjskiej inwazji na Ukrainę – ocenił w najnowszym wydaniu brytyjski tygodnik „Economist”.
Strategiczne cieśniny morskie stały się punktami zapalnymi wielobiegunowego świata, gdzie lokalny konflikt może wywołać globalną reakcję łańcuchową. Rosnące napięcia w cieśninach Ormuz, Bab al-Mandab i Malakka tworzą systemowe zagrożenie dla światowej gospodarki morskiej.
Dekarbonizacja i informatyzacja transportu morskiego i portów przebiega wolniej niż zakładano i trudno będzie osiągnąć założone cele do roku 20250 wynika z „Global Maritime Trends Barometer 2025” opracowanego na zlecenie Lloyd’s Register. W realizacji założeń zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko wyraźnie widać nielicznych liderów oraz duże grono płynących znaczniej wolniej.
W 2025 r. statki handlowe zwolniły do rekordowo niskich prędkości. Statki handlowe pływały w 2025 r. wolniej niż kiedykolwiek. Średnie prędkości floty dalekomorskiej w pierwszym kwartale tego roku osiągnęły nowy poziom najniższy, zgodnie z danymi Clarksons Research. Na „slow steaming” zdecydowały się te grupy armatorów, które borykały się z problemami utrzymania wysokich frachtów i przychodów w zeszłym roku i w pierwszych miesiącach roku bieżącego.
Kable podmorskie, stanowiące kluczowy element infrastruktury krytycznej, stanowią atrakcyjny cel sabotażu. W kontekście incydentów, do których coraz częściej dochodzi na Bałtyku, podjęcie działań prewencyjnych jawi się jako nagląca konieczność.
Dyrekcja Kanału Sueskiego dostrzega oznaki świadczące o tym, że na Morze Czerwone "powraca stabilność" i zachęca wielkich przewoźników do powrotu na trasę, dzięki której skrócono morski szlak żeglugowy z Azji do Europy - przekazała w piątek agencja Reutera.
Chiny zwiększają swój udział w południowoamerykańskim sektorze morskim poprzez regionalne inwestycje portowe. Dynamiczna ekspansja portowa Państwa Środka w Ameryce Południowej może budzić uzasadnione zainteresowanie w kontekście geopolitycznym, tym bardziej, że rozgrywa się tuż za miedzą Stanów Zjednoczonych.
Rebelianci Huti oświadczyli w poniedziałek, że w związku z rozejmem w Strefie Gazy przestaną atakować statki handlowe poza jednostkami "powiązanymi z Izraelem". Informację tę przekazało jemeńskie Centrum Koordynacji Operacji Humanitarnych (HOCC).
Arktyka i Antarktyda ze względu na potencjał ukrytych złóż oraz przebiegających szlaków morskich wywołują zainteresowanie mocarstw. Zwiększenie intensywności działań w rejonach biegunowych ze strony Chin oraz Rosji wskazuje na strategiczny charakter obszarów, które stanowić punkt wyjścia do rozszerzenia wpływów geopolitycznych.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?