Globalne przewozy kontenerowe, obsługujące głównie ładunki wysoko przetworzone w relacjach Azja – Europa – Ameryka Północna, oddziaływają w znacznym stopniu na funkcjonowanie bałtyckich portów morskich, w tym portów w Polsce. Jednocześnie sytuacja w regionie, gdzie rynek rosyjski stanowi ważny kierunek docelowy dla kontenerów morskich, oddziałuje w ostatnich latach negatywnie na ogólną sytuację w portach kontenerowych Bałtyku.
Michał Burczyński (AZS UWM Olsztyn) został mistrzem świata, a następnie mistrzem Europy w żeglarskiej, bojerowej klasie DN. Tytuły wicemistrzowskie wywalczył Łukasz Zakrzewski (MKŻ Mikołajki). Ogólnie, z Estonii, gdzie zostały rozegrane obie imprezy polscy żeglarze lodowi wracają z 12 medalami.
Cztery kwalifikacje do Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024, medale imprez rangi mistrzowskiej zarówno wśród seniorów, jak i w kategoriach młodzieżowych, dominacja światowa polskich żeglarzy z niepełnosprawnościami, ponadto sukcesy organizacyjne – rok 2023 dla polskiego żeglarstwa z pewnością był okresem pełnym wyzwań. "Czy był to rok udany? Nigdy nie jest tak dobrze, aby nie mogło być jeszcze lepiej", mówi Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego.
Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski ocenił we wtorek, że rosyjska Flota Czarnomorska "stopniowo ucieka z Krymu". Komentując plany utworzenia nowej rosyjskiej bazy morskiej w Abchazji - separatystycznym regionie Gruzji - zapewnił: "dosięgniemy ich wszędzie".
4 złote medale polskich żeglarzy z niepełnosprawnościami w Otwartych Mistrzostwach Świata klasy Hansa. W regatach rozegranych w Portugalii (Marina de Portimão) biało-czerwoni pokazali absolutną dominację i potwierdzili, że nie ma na świecie silniejszej nacji w tej klasie niż Polacy.
Grecki Klaster Morski płynie cała naprzód. Jego fundamentem są armatorzy. Grecy stawiają na statki nowoczesne i coraz większej nośności. Wybrali rynek masowców i zbiornikowców, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Dzięki wejściu na rynki o dużej rentowności możliwe są inwestycje tonażowe i dominacja w wybranych sektorach.
Przemysł stoczniowy przeżywa boom i armatorzy biją się o miejsca w dokach. Niestety, ale w stoczniach azjatyckich. Europejskie stocznie ratują się zamówieniami na statki pasażerskie, specjalistyczne i okręty. Firmy z otoczenia stoczni ratują się sprzedając najnowocześniejsze urządzenia i technologie do stoczni azjatyckich.
Pierwsza edycja Kongresu Polskie Porty 2030 zakończyła się panelem pt. „Wpływ rozwoju portów na rynek pracy oraz miasta i regiony nadmorskie”. Poprowadziła go Iwona Wysocka, dziennikarz Radia Gdańsk.
Napaść Rosji na Ukrainę i sankcje wprowadzone przez kraje UE sprawiły, że w 2022 r. nastąpiły radykalne zmiany w łańcuchach transportowych węgla w wymiarze globalnym. Polskie porty również włączyły się w nowy układ połączeń morskich pod wpływem zdecydowanych zmian źródeł pozyskiwania węgla na rynku międzynarodowym. Terminale masowe Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia szybko dostosował swój potencjał techniczny i organizacyjny i sprawdziły się w obsłudze ładunków w relacjach importowych.
Chiński producent komponentów wiatrowych Goldwind we współpracy z chińskim partnerem przemysłowym China Three Gorges Corporation zaprezentował morską turbinę wiatrową o mocy 16 MW. Zgodnie z projektami instalacja ma mieć średnicę wirnika sięgającą 252 metrów, natomiast wysokość piasty wyniesie 146 metrów.
Sejm uchwalił ustawę mającą usprawnić finansowanie inwestycji offshore wind w części pożyczkowej KPO
Coraz gorsza kondycja sieci – skąd wziąć 500 mld zł na infrastrukturę energetyczną?
Dni Otwarte „Cutting Meets Welding" poświęcone automatyzacji cięcia i spawania
Reguły Hague-Visby w systemie prawa angielskiego
Konferencja „Świat, który nadchodzi. Lokalne i regionalne konsekwencje wyzwań globalnych"
Statek wpłynął w zamkniętą strefę, gdy trwały ćwiczenia z ostrą amunicją. Mogło dojść do tragedii