• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Wyjątkowa rocznica PCC Intermodal. 20 lat od sformowania pierwszego pociągu intermodalnego

Dokładnie 20 lat temu na Terminalu w Brzegu Dolnym PCC Intermodal sformowało swój pierwszy pociąg intermodalny. Na niniejszym pociągu z Brzegu Dolnego do terminalu VGN w Świnoujściu przewieziono kontenery armatora P&O Nedlloyd.

01.09.2025, 11:27
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Anemoi Marine Technologies zdobywa duże dofinansowanie w Wielkiej Brytanii na rozwój projektu żagla wirnikowego

Firma Anemoi Marine Technologies zdobyła dofinansowanie w szóstej rundzie konkursu Clean Maritime Demonstration Competition. Projekt o wartości 1,2 miliona funtów posłuży opracowaniue składanego systemu żagli nowej generacji, dostosowanego do masowców Kamsarmax i Panamax, a także udoskonalenia aerodynamiczne, których celem jest zwiększenie oszczędności paliwa podczas rejsów.

05.08.2025, 21:58
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Wiatr ma znów napędzać żeglugę. W Chinach zbudowano pierwszy tankowiec Aframax z ożaglowaniem

W Chinach zbudowano pierwszy na świecie tankowiec Aframax z napędem wspomaganym wiatrem. Brands Hatch ma być innowacyjnym statkiem, posiadającym najnowsze rozwiązania technologiczne z myślą o oszczędności energii i paliwa. W zamierzeniu będzie wykorzystywany do krótko- i średniodystansowego transportu ropy naftowej.

16.07.2025, 16:19
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na czas – zakres uprawnień armatora i czarterującego

W naszej publikacji Czarter na czas w świetle common law oraz Reguł Hague-Visby, omówiliśmy bazowe relacje pomiędzy stronami umowy czarteru na czas (armatorem i czarterującym) oraz złożone interakcje prawne postanowień umowy czarterowej, a regułami przewozowymi Hague-Visby.

23.06.2025, 10:38
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Kolejny statek wzbogaca się o największy jak dotąd system żagli eSail opracowany przez Bound4blue

Firma zajmująca się wdrażaniem rozwiązań napędowych dla statków poinformowała, że przeprowadziła instalację czterech największych w swojej historii żagli (zwanych też żaglopłatami) dla statku czarterowanego przez Louis Dreyfus Company. Prace miały miejsce w stoczni Astander, mieszczącej się w hiszpańskiej miejscowości Santander.

08.04.2025, 12:48
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Rozpoczyna się budowa innowacyjnego kontenerowca z napędem żaglowym

Po czterech lat prac projektowych firma Windcoop poinformowała o swoim wkładzie w rozwój niskoemisyjnej, przyjaznej środowisku żeglugi. Przy współpracy ze stocznią RMK Marine rozpoczyna się budowa pierwszego statku kontenerowego posiadającego dedykowane żagle umożliwiające czerpanie energii z wiatru. Dotąd podobne rozwiązanie instalowano na masowcach i tankowcach.

04.04.2025, 20:56
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na czas – w świetle common law oraz Reguł Hague-Visby

Celem niniejszego opracowania jest sumaryczne ujęcie wzajemnych praw i obowiązków stron umowy czarteru na czas, armatora oraz czarterującego w ujęciu systemowym common law oraz Reguł Hague-Visby.

21.03.2025, 11:56
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Milion euro na wykorzystanie wiatru w żegludze. Econowind otrzymuje dotację na innowacje

Holenderska firma Econowind poinformowała o pozyskaniu miliona euro kapitału rozwojowego od Invest International na rozwój napędu wiatrowego. Przedmiotem dofinansowania jest stalowy żagiel VentoFoil XL oraz jego praktyczne testy na morzu. Siła wiatru ma zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2 nawet o 15%.

18.02.2025, 14:36
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

To będzie przełomowe rozwiązanie? Wallenius Marine testuje pierwszy statek typu PCTC napędzany wiatrem

Szwedzkie biuro projektowe Wallenius Marine przeprowadziło zaawansowane testy w tunelu aerodynamicznym, których celem jest stworzenie pierwszego na świecie statku PCTC (Pure Car and Truck Carrier) napędzanego wiatrem. Testy są przeprowadzane w Göteborgu, w jednym z najbardziej zaawansowanych tuneli aerodynamicznych w Europie, przy prędkości wiatru do 250 km/h.

10.12.2024, 14:57
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Umowa o budowę statku – „siła wyższa” w świetle prawa angielskiego

Angielska koncepcja „siły wyższej” („force majeure”) to wyłącznie „konstrukt” woli i intencji stron, powołany do życia w formie odrębnego, specyficznego zapisu umownego i funkcjonującego prawnie tylko i wyłącznie w obrębie takiego zapisu. Wynikają z tego faktu daleko idące skutki praktyczne.

08.11.2024, 13:47
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.