Rozwój branży morskiej w aspekcie zamówień na nowe statki oraz instalacje przy nabrzeżach oraz na morzu wiąże się też z ubezpieczaniem posiadanej własności oraz działalności jako takiej. Jest to ważne w obliczu choćby wypadków „losowych” a obok zagrożeń w postaci stanu morza oraz pogody dochodzą do tego wypadki oraz akty sabotażu. Na to wszystko trzeba umieć się przygotować. Na temat ubezpieczeń morskich podczas BaltExpo 2025 Jakub Milszewski, redaktor portalu GospodarkaMorska.pl, rozmawiał ze Zbigniewem Foltyńskim z STBU.
Wielkie inwestycje to wielkie pieniądze, a wielkie pieniądze to wielkie wyzwania. Jeśli polska gospodarka morska i biznes stoczniowy mają się rozwijać, gotowy na to musi być również sektor finansowo-ubezpieczeniowy. Podczas konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl nie zabrakło dyskusji na ten temat.
Transport i logistyka stanowią kluczowy element każdej gospodarki, łącząc różne sektory i zapewniając ich sprawne współdziałanie. Z tego powodu są one częstym wektorem ataków hakerskich, które mają na celu nie tylko zakłócenie harmonogramów dostaw, ale także kradzież poufnych danych, a niekiedy nawet całkowity paraliż operacji. Przejęcie kontroli nad jednym elementem łańcucha może spowodować bowiem infekcję całego systemu powiązanych ze sobą podmiotów, prowadząc do poważnych strat finansowych.
Wymiana zbiornikowców, masowców, kontenerowców na coraz nowsze i oszczędniejsze jednostki trwa nieprzerwanie. Był okres wycofywania znacznej ilości nierentownych statków pasażerskich. Rynek jest wyraźnie rosnący – ponad 7,5% rocznie – i zyskowny. Rynki recyklingu statków są wciąż atrakcyjne dla stoczni w Azji Południowej i Turcji. Choć wiele mówi się w Unii Europejskiej o ochronie środowiska i recyklingu, europejscy armatorzy kierują używane statki do stoczni złomowych w innych krajach.
Podczas spotkania grupy branżowej 10 września Agencja Rozwoju Pomorza przedstawiła swoje możliwości dedykowane dla branży morskiej w ramach projektu Pomorski Broker Eksportowy.
Agencja Rozwoju Pomorza zaprasza przedsiębiorstwa z sektora gospodarki morskiej do udziału w pierwszym spotkaniu grupy branżowej, tworzonej w ramach unijnego projektu - Pomorski Broker Eksportowy. Inicjatywa ma na celu zwiększenie konkurencyjności pomorskich firm poprzez rozwój ich działalności eksportowej oraz wzmocnienie pozycji na rynkach międzynarodowych. Pierwsze spotkanie grupy odbędzie się już 10 września.
System przesyłania irańskiej ropy naftowej do Chin został zaadaptowany do transportu tego surowca z Rosji – ujawnił w środę „Financial Times”. Celem tego procederu, szacowanego na miliardy dol., było ominięcie sankcji nałożonych przez kraje zachodnie.
Firma Anemoi Marine Technologies zdobyła dofinansowanie w szóstej rundzie konkursu Clean Maritime Demonstration Competition. Projekt o wartości 1,2 miliona funtów posłuży opracowaniue składanego systemu żagli nowej generacji, dostosowanego do masowców Kamsarmax i Panamax, a także udoskonalenia aerodynamiczne, których celem jest zwiększenie oszczędności paliwa podczas rejsów.
Firma Attis Broker już po raz trzeci była partnerem wydarzenia Kongres Polskie Porty 2030, tym razem po raz pierwszy jako partner strategiczny. W tym roku otrzymała również statuetkę Latarni Gospodarki Morskiej za rozwój kompetencji sektora morskiego w zakresie ubezpieczeń oraz integrację środowiska gospodarki morskiej.
Londyn jest nie tylko stolicą Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, ale również stolicą morskiego biznesu. Londyn jest liderem innowacji i inwestycji w Europie morskiej, kompetencji w zakresie prawa i ubezpieczeń, finansowania inwestycji tonażowych i przestrzegania norm bezpieczeństwa. Londyn po raz kolejny jest czołowym ośrodkiem morskim w Europie według parametrów określonych w Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?