Dynamiczny rozwój offshore wind, do którego na przestrzeni ostatnich lat zostaliśmy przyzwyczajeni, jest zagrożony. Analizy jasno stwierdzają, że tempo rozwoju morskiej energetyki wiatrowej ulegnie spowolnieniu, a wśród głównych przyczyn można wskazać ograniczoną przepustowość portów oraz spadek finansowania inwestycji.
Porty morskie jak nigdy dotąd odrywają decydującą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dostawcy surowców energetycznych i produktów decydują o stabilności aktywności przemysłowej państwa, zapewnieniu nieprzerwanej działalności przemysłu chemicznego i innych branż, utrzymania ciągłości procesów transportowych. Budowa morskich farm wiatrowych i elektrowni jądrowej wraz infrastrukturą dostępową jest możliwa tylko pod warunkiem sprawnej działalności terminali w dużych i małych portach morskich.
Port Roenne na duńskiej wyspie Bornholm odnotował w ostatnim czasie bardzo pracowite dni, odgrywając coraz większą rolę w realizacji europejskich projektów morskiej energetyki wiatrowej.
Singapurska stocznia Strategic Marine przekazała 18 listopada br. statek CTV (Crew Transfer Vessel) StratCat 27. Zamówiona w marcu jednostka jest przeznaczona do obsługi farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim. Jej operatorem jest Miliana Shipmanagement Limited, obsługujący m.in. platformy wydobywcze należące do LOTOS Petrobaltic S.A.
Instalacja turbin została pomyślnie ukończona na 476 MW farmie wiatrowej Baltic Eagle, będącej wspólnym przedsięwzięciem Iberdroli, wiodącej na świecie firmy z branży OZE oraz Abu Dhabi Future Energy Company-Masdar, potęgi w sektorze zielonej energii w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Baltic Eagle to pierwszy projekt Masdar realizowany wspólnie z Iberdrolą i pierwszy w Niemczech, który zaowocował największym w historii firmy finansowaniem.
Port Roenne na Bornholmie to obecnie jeden z głównych węzłów logistycznych dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Instalacja farmy Baltic Eagle zmierza już ku końcowi, a jeszcze w tym roku rozpocznie się realizacja kolejnego gigantycznego projektu – Baltic Power.
Van Oord z powodzeniem zakończył montaż wszystkich 50 fundamentów oraz instalację kabli inter-array dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Eagle, rozwijanej przez Iberdrolę.
Jumbo Offshore otrzymało od Van Oord kontrakt na transport i instalację elementów przejściowych dla morskiego projektu wiatrowego Baltic Eagle na niemieckim Morzu Bałtyckim.
Avangrid, amerykańska spółka zależna hiszpańskiego giganta energii odnawialnej Iberdrola pochwaliła się ukończoneniem morskiej podstacji wiatrowej Vineyard Wind 1. Obiekt ten będzie obsługiwać pierwszą w kraju morską farmę wiatrową na dużą skalę w USA, Vineyard Wind.
Hiszpańska Iberdrola podpisała umowę zakupu energii elektrycznej (PPA) ze szwajcarską firmą Holcim, wytwarzaną na morskiej farmie wiatrowej Baltic Eagle, która jest obecnie w fazie budowy.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”