Ambasador Ukrainy w Australii Wasyl Mirosznyszenko ogłosił w mediach społecznościowych, że w ramach pakiety pomocy wojskowej rząd w Canberze przekaże m.in. szybkie łodzie bojowe do działań operacyjnych na rzekach i morzu.
Damen Naval wybrał Kongsberg Maritime Sweden na dostawcę śrub napędowych o regulowanym skoku i wałów okrętowych dla czterech fregat zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare) dla Holandii i Belgii.
Holenderski niszczyciel min HNLMS Makkun (M 857) prowadził działania przeciwminowe na Morzu Północnym. W ich trakcie zneutralizował bombę lotniczą, ważącą 226 kg. Choć okręt sprawnie realizuje powierzone mu zadania, zbliża się jego koniec służby w Królewskiej Marynarce Wojennej Holandii. Ten ma nastąpić do końca 2024 roku, co nie oznacza zakończenia jego działalności, gdyż potem zostanie przekazany Siłom Morskim Ukrainy.
Damen Naval zlecił firmie RENK dostawę przekładni dla nowych fregat do zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare). Holenderska stocznia buduje cztery nowe fregaty, po dwie dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) i Marynarki Wojennej Belgii (Marinecomponent). Kontrakt obejmuje łącznie osiem systemów wchodzących w skład układu napędowego CODLAD (Combined Diesel-eLectric And Diesel).
Królewska Marynarka Wojenna Holandii (Koninklijke Marine) uroczyście pożegnała niszczyciel min typu Alkmaar, HNLMS Vlaardingen po 35 latach służby. Ceremonia ostatniego opuszczenia bandery nastąpiła w gminie od której pochodziła jego nazwa. Wycofanie niszczyciela min wiąże się z wymianą okrętów na nowsze. Co istotne, dla odchodzącego okrętu nie oznacza to końca działalności, gdyż ta ma być kontynuowana pod ukraińską banderą.
Ministerstwo Obrony Holandii postawiło przed sobą ambitny cel, by w ciągu najbliższych 15 lat zastąpić niemal wszystkie duże okręty nawodne nowoczesnymi jednostkami. Kluczowym aspektem programu będzie dostarczenie nowoczesnych fregat i okrętów podwodnych. W to przedsięwzięcie jest ściśle zaangażowany holenderski przemysł morski, a projekt jest wart miliardy euro, będąc największym przedsięwzięciem morskim kraju.
85 lat temu, 10 lutego 1939 r. uroczyście witano w Gdyni okręt podwodny ORP Orzeł. Jego legenda żywa jest do dziś. "Ten okręt, a zwłaszcza determinacja jego załogi i dowódcy, zasługują na uhonorowanie" – powiedział PAP Tomasz Miegoń, dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
W ciągu 15 lat resort obrony Holandii planuje zainwestować znaczne sumy pieniędzy w rozwój Królewskiej Marynarki Wojennej (Koninklijke Marine). W ramach tego przedsięwzięcia chce wzmacniać sektor obronności jako całość, a nie tylko pojedyncze projekty. Ma to stanowić zachętę dla kadr morskich do rozwoju i innowacji.
Służby celne przechwyciły w ubiegłym roku w porcie w Antwerpii 116 ton kokainy, o sześć ton więcej niż w 2022 roku - poinformował w środę na konferencji prasowej minister finansów Belgii Vincent Van Peteghem. „To rekord” - dodał.
Damen Naval zlecił firmie MAN Energy Solutions dostawę silników wysokoprężnych i zespołów prądotwórczych dla nowych fregat zwalczania okrętów podwodnych (ASW). Zamówienie obejmuje osiem silników okrętowych MAN 20V28/33D STC i szesnaście zespołów prądotwórczych o zmiennej prędkości 16V175D-MEV Naval z obudową dźwiękoszczelną i urządzeniami pomocniczymi. Umowa obejmuje również zintegrowane wsparcie logistyczne dla czterech nowych fregat projektowanych i budowanych dla Holandii i Belgii.
RTE i konsorcjum Chantiers de l'Atlantique - Hitachi Energy podpisały umowę na technologię dla sektora offshore
Awaria mostu obrotowego w Giżycku - ruch jachtów w tym miejscu wstrzymany
Maersk dąży do przyspieszenia łańcuchów dostaw w Europie dzięki nowemu obiektowi przeładunkowemu w Rotterdamie
Testy napędu fregaty programu "Miecznik" w fabryce Rolls-Royce
Morskie epizody ćwiczenia pk. "Sarex 24"
Koniec ery CTV z napędem na paliwa kopalne?