Na terenie stoczni Ulstein Verft roku kadłub kablowca Nexans Electra (CLV) został zwodowany z użyciem pływającego doku. Wydarzenie, które miało miejsce 13 listopada, stanowi kluczowy moment w procesie budowy statku, który niedługo trafi do nabywcy i będzie przeznaczony do wsparcia prac w branży offshore. Co istotne, kadłub jednostki powstał w gdyńskiej stoczni CRIST S.A.
Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
Kolejny zamawiający otrzymał statek przeznaczony do operacji offshore. Windea Clausius popłynął do Bernhard Schulte Offshore (BS Offshore). Kadłub jednostki powstał w gdyńskiej stoczni CRIST S.A., potwierdzając zdolności polskiego podwykonawcy w zakresie realizacji międzynarodowych zleceń.
Na początku tego roku stocznia CRIST S.A. informowała o przekazaniu jednostki NB321. W miniony weekend przekazała kolejny projekt z tej serii – nowoczesny, wysoko zautomatyzowany statek NB322, będący jednostką siostrzaną dla NB321.
Stocznia CRIST w Gdyni zakończyła budowę częściowo wyposażonego kadłuba zaawansowanej jednostki do układania kabli – NB 317. Statek został zbudowany na zamówienie norweskiej stoczni Ulstein Verft, a jego końcowym odbiorcą jest firma Nexans, światowy lider w dziedzinie podmorskich systemów kablowych i kluczowy gracz w obszarze zrównoważonej elektryfikacji.
Niemiecki armator Bernhard Schulte Offshore właśnie ogłosił przyjęcie do eksploatacji najnowszej jednostki CSOV (Commissioning Service Operation Vessel). Statek został nazwany Windea Curie na cześć Marii Skłodowskiej-Curie, a jego kadłub powstał w gdyńskiej stoczni CRIST.
Norweski koncern Kongsberg Defence & Aerospace podpisał umowę o współpracy z niemiecką stocznią thyssenkrupp Marine Systems, mającą siedzibę w Kilonii. Celem jest wspieranie działalności przemysłowej na rzecz potrzeb obronnych Norwegii, Niemiec i innych krajów sojuszniczych. W tle są duże przedsięwzięcia okrętowe, jak zamówienie na nowe fregaty dla norweskich sił morskich i budowa okrętów podwodnych.
Kolejnym referentem Bloku Prezentacyjnego pt. „Modernizacja Marynarki Wojennej RP” był Philipp Schön, szef działu sprzedaży okrętów podwodnych w thyssenkrupp Marine Systems. Także on przedstawił ofertę na okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”. Była to okazja, by lepiej poznać propozycję sąsiada „zza Odry”, przy czym nie brakowało tu „nowości”.
Z myślą o dostarczeniu nowoczesnych fregat do Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii odbyło się podpisanie listu intencyjnego o współpracy między niemiecką ThyssenKrupp Marine Systems z siedzibą w Kilonii i norweską Ulstein Verft w Ulsteinvik. Pretekstem ku temu była konferencja Undersea Defence Technology (UDT) w Oslo.
Szacuje się, że globalny rynek podzespołów turbin wiatrowych do 2034 r. osiągnie wartość około 209,3 mld USD, w porównaniu do 121,4 mld USD w 2024 r., przy czym w prognozowanym okresie od 2025 r. do 2034 r. średni roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) wyniesie 5,6% - informuje w najnowszym raporcie Market.us. Energetyka wiatrowa na lądzie stanowiła ponad 69,5% udziału w rynku w 2024 r. Region Azji i Pacyfiku zdominował rynek z udziałem wynoszącym 45,8% i szacowanym na około 55,8 mld USD. Tort jest więc niezwykle apetyczny.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji