• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law

System common law, zbudowany na wielowiekowej tradycji orzeczeń sądowych – precedensów, jako wiążącego źródła prawa, absorbował do siebie niezwykle ciekawe instytucje, właściwe w zasadzie tylko dla tego systemu i trudne do właściwego zrozumienia dla osób nie osadzonych w tym systemie prawa.

07.11.2025, 10:38

Konosament imienny w systemie prawa angielskiego i amerykańskiego

W systemie prawa angielskiego, precedens „Lickbarrow v Mason” [1794] 5 T.R. 683, ukonstytuował prawnie zasadę, zgodnie z którą, zwyczaj handlowy („custom of merchants”), wykreował określone typy konosamentów, a mianowicie konosament na zlecenie („order bill of lading”) i konosament na okaziciela („bearer bill of lading”) jako papiery wartościowe („negotiable document of title”).

21.07.2025, 22:49
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Ponad tona kokainy przechwycona u wybrzeży Nowej Południowej Walii

Policja Federalna Australii (AFP) oraz Policja Stanu Nowa Południowa Walia zatrzymały pięć osób i przejęły ponad tonę kokainy po przechwyceniu jachtu około 9 mil morskich od Nambucca Heads.

13.05.2025, 11:07
Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu

"KORAB" z tradycjami i innowacjami. Studenci budują innowacyjne jednostki

Studenci Koła Naukowego "KORAB" znowu wypłynęli na szerokie wody ze swoimi innowacyjnymi pojazdami. Sekcja łódek RC ruszyła niedawno na Jezioro Grabowskie, by testować sterowanie bezzałogowych żaglówek przed majowymi regatami w Parchowie. Do zawodów przygotowuje się solarny wodolot oraz napędzany siłą mięśni katamaran.

06.05.2025, 11:52
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Port Rotterdam testował bunkrowanie amoniaku. Przeładowano 800 m3 tego paliwa

12 kwietnia 2025 r. w porcie Rotterdam firmy Trammo, OCI i James Fisher Fendercare przeprowadziły udany test bunkrowania amoniaku między dwoma statkami w terminalu Maasvlakte 2 APM. To kluczowy krok w przygotowaniu portu do bezpiecznego używania amoniaku – bezemisyjnego paliwa, które nie emituje CO2 podczas spalania. Pierwsze statki napędzane amoniakiem pojawią się w 2026 lub 2027 r.

15.04.2025, 00:49
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Pierwsza faza załadunku elementów przejściowych dla projektu Baltic Power pomyślnie zakończona

Smulders poinformował o pomyślnym zakończeniu pierwszej fazy załadunku elementów przejściowych w porcie w Newcastle dla projektu Baltic Power. To ważny kamień milowy w rozwoju pierwszej morskiej farmy wiatrowej w Polsce.

06.04.2025, 22:35
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

CMB.TECH i MOL podpisują przełomową umowę na dziewięć statków napędzanych amoniakiem

Belgijska firma CMB.TECH ogłosiła podpisanie umowy z Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. oraz MOL CHEMICAL TANKERS PTE. LTD. na budowę dziewięciu statków napędzanych amoniakiem. Jednostki te będą jednymi z pierwszych na świecie masowców typu Newcastlemax oraz zbiornikowców chemicznych napędzanych tym paliwem. Oczekuje się, że dostawy tych statków nastąpią w latach 2026–2029.

25.03.2025, 10:19
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Armatorzy nie zamawiają masowców. Ważny trend na rynku stoczniowym

Zamówienia na statki masowe spadły do ​​najniższego poziomu od trzech dekad, a kontrakty na budowę nowych statków spadły o 92% rok do roku w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r., poinformowało w tym tygodniu stowarzyszenie branżowe BIMCO. W lutym nie zamówiono żadnych nowych statków w tej kategorii.

15.03.2025, 14:32
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Chińskie statki z chińskich stoczni za 123 mld USD. Komisja Europejska do chińskiej szkoły po naukę ekonomii

Chiński portfel zamówień na nowe statki przekroczył 123 mld USD już w 2024 r., z czego kontenerowce stanowią około 38% wszystkich nowych kontraktów na statki handlowe policzyli eksperci Veson Nautical opierając się na danych VesselsValue. W dokach chińskich stoczni wciąż jednak dominują zbiornikowce pod względem ilości wykonywanych jednostek. Pod względem wartości dominowały kontenerowce. Armatorzy UE również niemałą kwotą zasilają rozwój chińskiego przemysłu okrętowego.

13.02.2025, 12:53
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Węgiel w portach i na morskich szlakach w latach 2024-2027. Indonezja czołowym dostawcą, Chiny importerem

ChRL utrzyma w najbliższym okresie pozycję wiodącego importera, a Indonezja decydującego dostawcy węgla na rynku transportu morskiego. W 2024 r. globalna podaż węgla w transporcie morskim wzrosła o 2,4% r/r do 1 371,8 mln ton (bez kabotażu), na podstawie danych śledzenia statków z AXS Marine – informuje Banchero Costa Research. Statki z węglem miały w ubr. mniej pracy na szlakach oceanicznych. W 2023 r. operatorzy przetransportowali między portami o 5,8% więcej węgla niż rok wcześniej.

26.01.2025, 11:24
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.