Umeå w Szwecji i Kowno na Litwie na nowo definiują przyszłość ekologicznej żeglugi. Dwie ambitne inicjatywy – szwedzka mapa drogowa dla neutralnego klimatycznie portu Umeå i litewska elektryfikacja rzeki Niemen – wyznaczają nowy standard zrównoważonego transportu morskiego. Oba projekty pokazują, w jaki sposób innowacje, lokalne zasoby energetyczne i planowanie strategiczne mogą przyspieszyć przejście na bezemisyjną logistykę w całej Europie. Dokumenty zostały stworzone w ramach projektu Blue Supply Chains (BSC).
24 marca 2025 r. w Sali Herbowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku odbyło się uroczyste podpisanie umowy o finansowanie projektów DeCoInter (Decarbonization of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transition – 9 partnerów z 5 krajów) oraz Horse Tourism for Everyone. W uroczystości wzięli udział marszałek województwa, wicemarszałek oraz minister Konrad Wojnarowski i Jacek Karnowski z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Nad systemem umożliwiającym szybką identyfikację patogenów i szkodników upraw w rejonie Morza Bałtyckiego pracują naukowcy w międzynarodowym projekcie „PestSpace”. Rozpoznanie ułatwi aplikacja, która połączy zdjęcia z informacjami genetycznymi pochodzącymi z centralnej bazy danych.
We współpracy ze szwajcarską firmą FlowGen, Niedersachsen Ports buduje pierwszą kontenerową turbinę wiatrową, która będzie działać w niemieckim porcie morskim w Emden. System, który ma oferować energię wiatrową, solarną oraz zdolność do ich magazynowania ma pozwolić w innowacyjny sposób zapewnić funkcjonowanie infrastruktury portowej bezemisyjnymi środkami.
W dniach 5-6 lutego 2025 roku w Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku odbyło się spotkanie inauguracyjne partnerstwa zaangażowanego w projekt Decarbonization of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transition (akronim DeCoInter), finansowanego z europejskiego programu Interreg Południowy Bałtyk. Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2025-2027, a jego łączny budżet wynosi 2,13 mln Euro, przy dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na poziomie 80%. Prace projektowe będą prowadzone na Wydziale Zarz
Zgłoszony przez zarząd portów wniosek, składany wraz z innymi beneficjentami, uzyskał dofinansowanie w zakresie projektu badawczego „Decarbonization of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transformation". Wartość projektu to 212 415 euro, a poziom dofinansowania to 85%.
Naukowcy Politechniki Gdańskiej pokierują trzema międzynarodowymi projektami, na które przyznane zostało dofinansowanie na łączną kwotę 3,7 mln euro z programu Interreg Południowy Bałtyk 2021-2027. Umowy o dofinansowaniu podpisali 21 października prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdańskiej oraz Konrad Wojnarowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Z ramienia MFiPR w uroczystości na PG uczestniczył też wiceminister Jacek Karnowski. Badania realizowane będą w międzynarodowym partnerstwie z podmiotami z Danii, S
Politechnika Gdańska i Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku otrzymały 8,1 mln euro dofinansowania z programu Interreg Południowy Bałtyk na realizację pięciu projektów dotyczących m.in. zwalczania zanieczyszczeń w Morzu Bałtyckim.
W Gdańsku startuje międzynarodowy projekt ECOMARINAS, który jest wspólną inicjatywą ośmiu organizacji partnerskich z Polski, Litwy, Szwecji i Niemiec. Jego celem jest poprawa jakości wód oraz ochrona ekosystemu Bałtyku poprzez współpracę transgraniczną i wymianę wiedzy, angażując lokalne władze, operatorów marin, instytucje badawcze i organizacje pozarządowe. Projekt zyskał dofinansowanie Unii Europejskiej w wysokości 2 mln euro.
Morze Bałtyckie jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych mórz na świecie, co sprawia, że inicjatywy mające na celu jego ochronę są niezwykle ważne. Jednym z kluczowych problemów Bałtyku jest eutrofizacja, czyli nadmierne wzbogacenie wód w substancje odżywcze, głównie azot i fosfor. Organizacja Race For The Baltic w celu przeciwdziałania temu zjawisku opracowała katalog najlepszych praktyk dotyczących przeładunków towarów masowych suchych, takich jak nawozy i fosforyt.
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie