Wyjątkowy, bezzałogowy pojazd podwodny w składzie brytyjskich sił morskich, XV Excalibur, wyruszył w morze na testy, posiadając na pokładzie kwantowy, optyczny zegar atomowy firmy Infleqtion. Ma to związek z planem, by tego rodzaju wyposażenie pojawił się w przyszłości także na załogowych okrętach podwodnych, zapewniając im lepszą nawigację, stabilność i dokładność.
Australijski rząd przekazał, że zainwestuje 1,7 mld dolarów w nowy sprzęt dla sił morskich państwa. Mowa tu o bardzo dużych, bezzałogowych pojazdach podwodnych, pn. Ghost Shark, które mają stanowić nowum w ramach sił zbrojnych, wzmacniając ich zdolności, wychodząc też naprzeciw wyzwaniom współczesności.
Szwedzki koncern Saab podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentował szereg swoich rozwiązań dla sił zbrojnych, w tym morskich. Nie brakowało tu nowości, wśród nich dużego, bezzałogowego pojazdu podwodnego, klasyfikowanego jako LUUV. W ten sposób firma chce wpisać w się w dynamiczny rozwój sektora obronnego dla domeny morskiej, wykorzystując nowinki i innowacje technologiczne.
Siły morskie Wielkiej Brytanii przeprowadziły testy bezzałogowego pojazdu latającego o nazwie Puma, wspierającego działania śmigłowca morskiego Merlin w zakresie monitorowania sytuacji na morzu. To pierwszy raz, kiedy Royal Navy użyła drona, aby pomóc w kierowaniu działaniami załogowych jednostek i pomóc w położeniu fundamentów pod przejście do „nowej ery lotnictwa morskiego”.
W bazie morskiej w Devonport odbyła się nietypowa ceremonia wcielenia do służby nowej jednostki do działań podwodnych. Jak w przypadku okrętów, w jej trakcie miał miejsce chrzest, a oprawę zapewniła orkiestra wojskowa. Cała nietypowość wynikała z faktu, że ceremonia dotyczyła bezzałogowego pojazdu, który ma wspierać działania brytyjskiej floty i stanowić dla niej „nową jakość”. Kontrakt na budowę wynosił 15,4 mln funtów, a pieczę miał nad nim Departamentu Rozwoju Royal Navy.
Rosja utrzymuje przewagę nad Ukrainą w wojnie elektronicznej (EW), która pozwala na neutralizowanie działań przeciwnika i była jedną z przyczyn fiaska zeszłorocznej ukraińskiej kontrofensywy - pisze we wtorek brytyjski dziennik "Financial Times".
W miesiącu maju odnotowano oficjalnie 71 wypadków morskich, a więc o 4 mniej niż miesiąc wcześniej. Nie mniej jednak nie brakowało zdarzeń niebezpiecznych oraz szkodliwych. Ponownie okazało się, że stan techniczny jednostek do przewozu żywego inwentarza pozostaje wiele do życzenia. Odnotowana awaria silnika głównego takiego statku spowodowała potrzebę wyładowania już wcześniej załadowanego licznego bydła. W trakcie miesiąca pojawiło się również wiele niebezpiecznych dla ludzkiego życia i zdrowia pożarów jednostek pływających.
Cyfrowy system wymiany informacji między poszczególnymi służbami zajmującymi się badaniem dna Bałtyku, to jeden z efektów współpracy w zakresie ochrony podwodnego dziedzictwa kulturowego. W Muzeum Marynarki Wojennej odbyło się spotkanie informacyjno – konsultacyjne dotyczące zagadnień ochrony i badania wraków, związane bezpośrednio z planowaniem przez Rząd Rzeczpospolitej Polskiej ratyfikacji Konwencji UNESCO o ochronie podwodnego dziedzictwa kulturowego.
Mamy przyjemność poinformować, że 23 sierpnia 2016 roku w sali konferencyjnej Muzeum Marynarki Wojennej (ul. Zawiszy Czarnego 1 B, na parterze) odbędzie się spotkanie informacyjno – konsultacyjne dotyczące planowanej przez Rząd Rzeczpospolitej Polskiej ratyfikacji Konwencji UNESCO o ochronie podwodnego dziedzictwa kulturowego, które odbywa się pod honorowym patronatem Polskiego Komitetu ds. UNESCO
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim