W Panama City na Florydzie miała miejsce uroczystość oddania do służby ostatniego okrętu rodzaju LCS (Littoral Combat Ship) typu Indpendence. USS Pierre (LCS 38) jest ostatnim z 19 jednostek w swojej serii, kończąc tym samym budzące kontrowersje przedsięwzięcie związane z ich powstawaniem. Pojawia się pytanie, jak długo wszystkie te jednostki pozostaną w służbie, biorąc pod uwagę plany rozwojowe US Navy.
Generał Gwyn Jenkins, dowódca Royal Navy, zapowiedział w czwartkowym „Forsvarets Forum”, że dwie marynarki wojenne utworzą wspólną flotę trzynastu fregat przeznaczonych do ochrony północnej części Atlantyku. Osiem jednostek dostarczą Brytyjczycy, a pięć Norwegowie.
Premier Kanady Mark Carney odwiedził 30 października stocznię Hanwha Ocean w południowokoreańskim Geoje, gdzie zaprezentowano niedawno zwodowany okręt podwodny serii KSS-III Batch II. Podobne są również oferowane Polsce w ramach programu "Orka". Wizyta miała miejsce w czasie, gdy rząd w Ottawie analizuje wybór dostawcy czterech nowych jednostek podwodnych. Równocześnie o pozyskanie kontraktu w obu krajach stara się stocznia TKMS z siedzibą w niemieckiej Kilonii, proponująca okręty serii 212CD. Stawka jest wysoka.
Brytyjskie siły morskie mają w przyszłości pozyskać nowe pociski przeciwokrętowe, które zastąpią obecnie używane Harpoon oraz Storm Shadow. Powstające w ramach programu FC/ASW mają stanowić nowy wkład w obronność państwa. Jak podkreślił minister obrony Wielkiej Brytanii Luke Pollard, program wszedł w fazę rozwoju i jeszcze w 2026 roku zostanie zatwierdzony w ramach pełnej analizy biznesowej (Full Business Case).
Stocznia mieszcząca się w Barrow-in-Furres poinformowała o trwających próbach morskich niedawno przekazanego do brytyjskich sił morskich okrętu podwodnego z napędem jądrowym typu Astute, HMS Agamemnon. Jednostka ta pod koniec września została oficjalnie przekazana do Royal Navy. Nim jednak rozpocznie regularną służbę operacyjną, czeka ją szereg prób eksploatacyjno-wojskowych.
Pierwszego dnia targów Baltexpo 2025 odbyła Debata otwarcia pt. "Bezpieczeństwo morskie bezpieczeństwem państwa". W jej trakcie międzynarodowe grono panelistów rozmawiało na temat sposobów ochrony żeglugi, transportu i energetyki na morzu. Szczególnie istotnym zagadnieniem był rozwój polskiej Marynarki Wojennej i zadań przez nią wykonywanych. Poruszono tematy szczególnie interesujące opinię publiczną, czyli przebieg programów okrętowych "Miecznik i "Orka".
Choć jeszcze ich budowa nie ruszyła, kolejny raz pojawiła się informacja, że Marynarka Wojenna Niemiec (Deutsche Marine) otrzyma więcej planowanych, dużych fregat typu F127, przeznaczonych do zwalczania celów powietrznych. Po tym jak Bundestag dał „zielone światło” na rozwój projektu w grudniu 2024 roku, zamówienie wzrosło pięciu do sześciu, aż w końcu mówi się nawet o ośmiu okrętach. Pojawia się też pytanie, co z trapioną przez problemy budową fregat typu F126.
Władze Kanady ogłosiły 20 września plany związane z rozwojem energetyki odnawialnej na morzu. Inwestycje związane z tym sektorem, biorąc pod uwagę położenie kraju, ilość akwenów i warunki pogodowe, mają zapewnić krajowi zaspokojenie potrzeb na energię, jednocześnie wpisując się w trend ograniczania emisji CO2. W ten sposób ten drugi co do wielkości kraj świata ma zrealizować, zgodnie z zapowiadaną polityką, wizję stania się „globalnym supermocarstwem energetycznym”.
Stocznia i port w Barrow-in-Furness były miejscami wyjątkowej uroczystości. Do służby pod brytyjską banderą został oficjalnie wcielony HMS Agamemnon, szósty okręt podwodny z napędem jądrowym typu Astute. Rangę wydarzenia podkreślił fakt obecności Karola III, króla Wielkiej Brytanii i zarazem Lorda Wysokiego Admirała.
Zwiększanie potencjału sił podwodnych Wielkiej Brytanii wiążę się z wydatkami i zamówieniami nie tylko na same okręty. Biorąc pod uwagę wyzwanie, jakim jest budowa nowych jednostek, władze zapowiedziały, że za równowartość niemal pół miliarda dolarów zmodernizują infrastrukturę stoczniową w Rosyth, aby tam obsługiwać przyszłe jednostki typu Dreadnought, wyposażone w napęd jądrowy i zdolne do ataków balistycznych.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji