• <
PGZ_baner_2025

W obecności króla Royal Navy wzbogaciła się o „królewski” okręt podwodny z napędem jądrowym, HMS Agamemnon

23.09.2025 10:46 Źródło: BAE Systems, Royal Navy
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo W obecności króla Royal Navy wzbogaciła się o „królewski” okręt podwodny z napędem jądrowym, HMS Agamemnon
Fot. Royal Navy

Stocznia i port w Barrow-in-Furness były miejscami wyjątkowej uroczystości. Do służby pod brytyjską banderą został oficjalnie wcielony HMS Agamemnon, szósty okręt podwodny z napędem jądrowym typu Astute. Rangę wydarzenia podkreślił fakt obecności Karola III, króla Wielkiej Brytanii i zarazem Lorda Wysokiego Admirała.

Ceremonia wcielenia do służby jest ukoronowaniem prac, trwających ponad dekadę. Przypomnijmy, że wodowanie jednostki miało miejsce w październiku 2024 roku. Uroczystość, która odbyła się w zakładzie należącym do koncernu BAE Systems zgromadziła przedstawicieli władz, kadry dowódczej sił zbrojnych oraz wykonawcy zlecenia. Najważniejszą osobą na wydarzeniu był brytyjski władca, Karol III, który, przypomnijmy, w swoim życiu miał epizod służby w Royal Navy, w tym jako dowódca okrętu.

Czytaj więcej: Dziś koronacja króla Karola III. Nowy władca Wielkiej Brytanii służył w Royal Navy


W wydarzeniu wzięło udział blisko 500 osób, w tym również m.in. sekretarz stanu ds. Obrony John Healey, Pierwszy Lord Morski Gwyn Jenkins i szef koncernu BAE, Charles Woodburn. Spotkali się z matką chrzestną okrętu, Sarah Jane Sedwill, która śledziła postępy prac nad okrętem oraz jego próby morskie. Pochwaliła wszystkich w „Team Aggie”, jak pieszczotliwie określa się jednostkę, za wysiłki włożone w doprowadzenie jej do punktu, w którym będzie pełnić służbę liniową, zapewniając „ciche bezpieczeństwo w obronie naszego kraju, sojuszników i interesów przez wiele nadchodzących dekad”.

– Przez ostatnie dwa lata obserwowałam, jak HMS Agamemnon staje się niesamowitym okrętem, który dziś wchodzi do służby. Równie niesamowite jest zaangażowanie jego załogi, ich rodzin i przyjaciół, którzy ich wspierają – podkreśliła.

– Chciałbym wyrazić głęboką wdzięczność wyjątkowej załodze w Barrow, której zaangażowanie, umiejętności i innowacyjność nieustannie napędzają te ważne programy, zapewniając Królewską Marynarce Wojennej utrzymanie pozycji lidera w globalnej obronie morskiej – przekazał Gwyn Jenkins.

– Okręt jest produktem technologii stealth, wyposażonym w najnowocześniejsze na świecie czujniki i obsługiwanym przez wysoce wyszkoloną i oddaną załogę. Razem tworzą oni potężną siłę, niezbędną do ochrony interesów bezpieczeństwa Zjednoczonego Królestwa i wspierania naszych globalnych zobowiązań – powiedział kmdr por. David Crosby, dowódca nowego okrętu.

Czytaj więcej: Royal Navy ogłasza: "Niech żyje król!" Zwodowano atomowy okręt podwodny, przyszły HMS Agamemnon


HMS Agamemnon został nazwany na cześć mitycznego władcy z czasów starożytnej Grecji, znanego przede wszystkim z eposu „Iliada” autorstwa Homera. Ma 97 metrów długości i waży 7 400 ton. Osiąga prędkość do 30 węzłów. Okręty typu Astute są wyposażone w wiodące na świecie urządzenia, w tym sonar Thales 207, echosondę Atlas DESO 25, dwa maszty optroniczne Thales CM010 i system identyfikacji Raytheon. Ich napęd stanowią reaktor PWR 2 firmy Rolls-Royce oraz generatory diesla MTU z mocą 600 KW. W wyposażeniu mają też potężne uzbrojenie, w tym pociski Tomahawk przeznaczone do niszczenia celów na lądzie oraz ciężkie torpedy Spearfish. Dzięki urządzeniom do podtrzymywania życia (produkcja tlenu i wody pitnej) okręty typu Astute mogą wiele tygodni działać pod wodą bez potrzeby wynurzania się.

HMS Agamemnon w dniu wodowania, fot. Royal Navy


Nowy nabytek Royal Navy jest szóstym z serii typu Astute, która ma liczyć łącznie siedem jednostek, każda kosztująca średnio 1,65 mld funtów. Zamówienie jest realizowane od 2001 roku, a prototypowy HMS Astute wszedł do służby w 2007 roku. W budowie jest ostatni okręt tej serii, który otrzyma nazwę Agincourt, na cześć jednej z najsłynniejszych bitew wojny stuletniej, stoczonej w 1415 roku.

Wszystkie okręty podwodne z napędem jądrowym tej serii powstają Devonshire Dock Hall, który góruje zarówno nad zakładami BAE, jak i nad miastem Barrow, umacniając jego pozycję jako ośrodka budowy jednostek tej klasy w Wielkiej Brytanii. Obecność władcy na uroczystości miała swój istotny aspekt, gdyż port w Barrow-in-Furres otrzymał zaszczytny przedrostek „królewski”, dołączając do pięciu innych, jak Royal Wootton Bassett. Ma to podkreślać jego znaczenie dla systemu obronności i gospodarki państwa.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.