• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rynek kontenerowy nadal w dołku

W najnowszym wydaniu „Shipping Number of the Week” BIMCO analizuje wpływ pandemii koronawirusa COVID-10 na światowy rynek kontenerowy, który z powodu pandemii wzrósł od 2019 roku tylko o 1,5 proc.

18.04.2024, 15:12
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Chiński przemysł stoczniowy z pełnym portfelem do 2028 roku. Wspierają armatorzy i kooperanci z Europy

Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.

15.04.2024, 11:48
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Raport BIMCO: poziom recyklingu statków najniższy od 20 lat

Największe na świecie międzynarodowe stowarzyszenie żeglugowe BIMCO opublikowało raport dotyczący recyklingu statków w pierwszym kwartale roku. Wyniki jasno wskazują na to, że jest to najniższy poziom od dwóch dekad.

05.04.2024, 12:57
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)

Ostatnie tygodnie to dalsze reperkusje światowego chaosu i panujących na szlakach żeglugowych niebezpieczeństw. Ma to swój oddźwięk również w kosztach, jakie musi ponosić żegluga. Chodzi tutaj przede wszystkim o wzrost kosztów eksploatacji statków między innymi na skutek potrzeby zachowania ich większego bezpieczeństwa. Oprócz dłuższych tras, stosowanej zwiększonej ochrony i środków bezpieczeństwa na rynku obserwuje się wysokie stawki ubezpieczeniowe np. od tzw. ryzyk wojny (ang. war risks).

28.03.2024, 10:37
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Maersk jeszcze nie wraca na Morze Czerwone

Maersk potwierdził, że pomimo kolejnych operacji wojskowych mających zapewnić bezpieczeństwo statkom handlowym na Morzu Czerwonym nie ma jeszcze zamiaru wracać na ten akwen.

23.03.2024, 12:13
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

W 2024 ze stoczni wypłynie więcej niż 1 nowy kontenerowiec dziennie

W 2023 roku stocznie wyprodukowały 350 nowych kontenerowców – średnio niemal jeden na dzień. 2024 rok przebije ten wynik znacznie.

10.01.2024, 12:26

Chiny zdominują „zielony” rynek stoczniowy?

Chińskie organy regulacyjne ds. przemysłu i gospodarki przedstawiły nowy siedmioletni plan mający na celu przewodzenie na „zielonym” rynku przemysłu stoczniowego, opierając się na chińskiej dominacji w konwencjonalnym przemyśle stoczniowym. Chińskie stocznie obecnie generują połowę światowego tonażu handlowego, co stanowi około 38 milionów ton rocznie, a sektor ten dynamicznie się rozwija.

29.12.2023, 10:55
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Umowa o budowę statku – notyfikacja „permissible delay” („force majeure”)

W naszych publikacjach cz I i II Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I rozpoczęliśmy analizę postanowień kontraktowych dotyczących opóźnienia w budowie i dostawie statku. W niniejszym opracowaniu kontynuujemy omówienie wymogów związanych z prawidłowym zgłoszeniem okoliczności/zdarzeń mających charakter „siły wyższej” (a szerzej „permissible delay”), które uprawniają stocznię do przedłużenia okresu dostawy statku („delivery date”).

11.12.2023, 12:36
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Kto jest kim w polskim offshore? Baltic Maritime Broker

Na polskim rynku pojawiła się spółka, którą wyróżnia biznesowa dalekowzroczność w usługach dedykowanych dla sektora morskiego. Łączą potrzeby armatorów i czarterujących, pośredniczą przy poszukiwaniu statków do wykonania projektów offshorowych i nie tylko.

06.12.2023, 11:56
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Żegluga w 2024 bez kompasu (moralnego). Niepewny scenariusz dla żeglugi liniowej i terminali kontenerowych

Nie czarny piątek, nie czarny tydzień, a nawet nie miesiąc, lecz czarny rok szykuje się w transporcie kontenerowym. I to nie jeden. Taki wniosek wynika z najnowszych informacji firm analitycznych i zapowiedzi niektórych operatorów. Klienci Xeneta pytają wprost: Czy żegluga morska straciła swój kompas moralny?

22.11.2023, 21:20
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.