W związku z przypadającą w nocy z 17 na 18 września rocznicę słynnej ucieczki okrętu podwodnego ORP Orzeł z internowania w Estonii do Wielkiej Brytanii, przypomina się historię tej słynnej jednostki. Jak co roku towarzyszą temu wspominki i wydarzenia. Z tej okazji COBI, polski producent klocków ogłosił, że w styczniu 2026 roku w jego ofercie pojawi się nowy zestaw, skierowany szczególnie do miłośników historii i tematyki morskiej, model ORP Orzeł w skali 1:300.
Wystawę plenerową pt. "ORP Orzeł (1938-1940)" otwarto w czwartek na Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Została ona przygotowana przez IPN w ramach projektu prezentującego losy polskiego uchodźstwa cywilnego i wojskowego w czasie II wojny światowej. Okręt z niewyjaśnionych przyczyn zaginął w 1940 r.
W dniach 29 i 30 czerwca odbyły się obchody Święta Marynarki Wojennej. Najpierw w Świnoujściu i potem w Gdyni morski rodzaj sił zbrojnych przygotował szereg wydarzeń i atrakcji skierowanych do mieszkańców i turystów, przybliżając tematy związane z obronnością morską. Była to także okazja do podkreślenia znaczenia sił morskich w aparacie bezpieczeństwa państwa.
85 lat temu, 10 lutego 1939 r. uroczyście witano w Gdyni okręt podwodny ORP Orzeł. Jego legenda żywa jest do dziś. "Ten okręt, a zwłaszcza determinacja jego załogi i dowódcy, zasługują na uhonorowanie" – powiedział PAP Tomasz Miegoń, dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
Ubiegłotygodniowe, trudne warunki pogodowe okazały się wielkim wyzwaniem dla okrętów i statków znajdujących się w Zatoce Gdańskiej. Do groźnej sytuacji doszło w Porcie Wojennym Gdynia, gdzie niemal doszło do groźnego wypadku z udziałem jedynego, sprawnego okrętu podwodnego polskiej Marynarki Wojennej.
Na wodach w pobliżu polskiego wybrzeża regularnie prowadzą swoje działania okręty polskiej Marynarki Wojennej, niekiedy wchodząc w interakcje z jednostkami cywilnymi, jak statki i jachty. Od jednego z czytelników otrzymaliśmy materiał z takiego spotkania.
Już po raz dziesiąty jest organizowana ekspedycja "Santi. Odnaleźć Orła". Celem jej uczestników jest odkrycie, gdzie spoczywa wrak najsłynniejszego polskiego okrętu podwodnego z czasów II wojny światowej, ORP Orzeł. Obecnie jest to jedna z największych tajemnic w historii polskiej Marynarki Wojennej.
To jedna z najbardziej kontrowersyjnych napraw okrętów w polskiej Marynarce Wojennej. Jej jedyny okręt podwodny od kilku lat spędza więcej czasu w stoczni niż w morzu. Pod znakiem zapytania stoją jego możliwości do pełnienia regularnej służby i wykonywania zadania. Pojawiająca się dziś informacja o wyjściu na próby morskie dają nadzieję na powrót do swoich obowiązków.
Informując o filmie "Orzeł. Ostatni patrol" w reżyserii Jacka Bławuta, który niedługo będzie dostępny w serwisach streamingowych w Wielkiej Brytanii, brytyjski dziennik "Times" przypomniał przy okazji historię okrętu ORP Orzeł i tego tajemnicze zaginiecie.
Załoga ORP Orzeł systematycznie odbudowuje zdolności do wykonywania zadań, po naprawach tej jednostki przeprowadzonych w ostatnich latach. W tym czasie okręt zawsze zanurzał się w zabezpieczeniu okrętów ratowniczych - poinformował rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych ppłk Marek Pawlak.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Aramco ogłasza 17 porozumień i umów z firmami w USA o wartości 30 mld dolarów
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Broń laserowa dla Royal Navy. Ponad 300 mln funtów na uzbrojenie do zwalczania dronów
Europejscy liderzy odpowiedzieli na amerykański plan pokojowy dla Ukrainy