Program "Orka" to nie tylko nowe okręty podwodne dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, ale też szansa na otwarcie w kraju pełnego łańcucha serwisowego i remontowego. Aspekt ten stanowi ważne zagadnienie w ramach wszystkich ofert, z myślą o zbudowaniu trwałych podstaw rozwojowych dla polskiego przemysłu morskiego, transferu technologii i kompetencji serwisowych (Maintenance, Repair, and Operations, MRO), czyniąc z Polski istotnego gracza w łańcuchu dostaw obronnych regionu Europy Środkowej.
W ostatnich dniach oferenci programu "Orka" zaprezentowali zaktualizowane propozycje dotyczące nowych okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej RP. W debacie publicznej coraz wyraźniej widać jednak, że nie chodzi jedynie o wybór platformy bojowej, lecz o strategiczną decyzję przemysłową. Istotne staje się który partner zapewni Polsce długofalowe korzyści gospodarcze, kompetencyjne i technologiczne, jakie będą generowały wpływy do budżetu państwa.
Ministerstwo transportu Chin wszczęło we wtorek dochodzenie w sprawie wpływu restrykcji handlowych USA na krajowy sektor stoczniowy, żeglugowy oraz łańcuchy dostaw. Jednocześnie resort handlu ogłosił nałożenie „środków zaradczych” na spółki USA powiązane z południowokoreańskim koncernem Hanwha Ocean.
Południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean przypomniała o swojej propozycji inwestycji w polską branżę stoczniową w ramach progamu "Orka". 100 mld dolarów ma stać się motorem rozwoju krajowej gospodarki morskiej. W zamierzeniu program ma stworzyć ponad 1300 miejsc pracy, wzmacniając przemysł okrętowy i łańcuchy dostaw, generując też środki i innowacje dla sektora publicznego.
Ogłoszone przez Koreę Płd. inwestycje w amerykański sektor stoczniowy, choć są znaczące, to przynajmniej w krótkiej perspektywie nie zagrożą bezpośrednio pozycji Chin jako światowego lidera w tej branży – podał w środę dziennik „South China Morning Post” powołując się na ekspertów.
Terminal kontenerowy mieszczący się w porcie Nhava Sheva (znanym też jako Jawaharlal Nehru Port) w Indiach był miejscem wyjątkowej uroczystości dla krajowej branży morskiej oraz francuskiego przewoźnika CMA CGM. Kontenerowiec CMA CGM VITORIA zainaugurował nowy etap swojej działalności, gdyż odbyło się jego oficjalne wcielenie do rejestru statków pływających pod indyjską banderą. Ma to podkreślać zaangażowanie firmy w rozwój gospodarki morskiej najludniejszego państwa świata, które w ostatnim czasie zaczęło mocno inwestować w ten
Dziś zakończyło się dwudniowe nieformalne spotkanie ministrów finansów państw Unii Europejskiej, którego drugi dzień poświęcony był tematyce finansowania bezpieczeństwa i obronności. Obradom Rady przewodniczył minister finansów Andrzej Domański, a w spotkaniu wzięli również udział wiceminister Paweł Karbownik oraz przedstawiciele Komisji Europejskiej – w tym wiceprzewodniczący Stéphane Séjourné oraz komisarze Maria Luís Albuquerque i Valdis Dombrovskis.
Azja od lat pozostaje kluczowym ośrodkiem światowego przemysłu stoczniowego, co wynika zarówno z korzystnego położenia geograficznego, jak również dostępu do taniej siły roboczej. Azjatycki sektor stoczniowy przeżywa istotny wzrost aktywności, napędzany przez rosnący popyt na wymianę floty morskiej.
W październiku 2025 odbędzie się kolejna edycja targów BALTEXPO. Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne organizowana przez Międzynarodowe Targi Gdańskie. Będzie to już druga odsłona po zmianie właścicielskiej dotyczącej praw do tego tytułu i organizacji tego wydarzenia. O nadchodzącej edycji i stanie polskiego sektora branży morskiej rozmawialiśmy z prezesem MTG, Andrzejem Bojanowskim.
Wczorajsze posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (GMZ) przyniosło długo wyczekiwane deklaracje dotyczące zmian legislacyjnych dla polskich flot offshore wind. Po kilku latach alarmów ze strony sektora oraz licznych apeli o dostosowanie przepisów żeglugowych do specyfiki branży, administracja zobowiązała się do nadania sprawie priorytetowego charakteru. Pierwsze spotkanie zespołu ekspertów, który zajmie się nowymi regulacjami, zaplanowano już na początek grudnia.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim