W chińskiej stoczni mieszczącej się w Weihai, CMI Shipyard, odbyła się 16 października ceremonia chrztu i przekazania nowego statku, który dołączy do floty Stena Line. Stena Connecta, Wkrótce wyruszy on w swój pierwszy rejs, do macierzystego portu, leżącego nad Morzu Irlandzkim.
Dwie firmy poinformowały, Siemens Energy i NEXTCHEM poinformowały, że będą współpracować w celu opracowania modułowych rozwiązań ogniw paliwowych do wysokotemperaturowego metanolu dla przemysłu morskiego. Celem jest rozwój oferty dla branży morskiej, która jest zainteresowana wdrażaniem nisko- i zeroemisyjnych napędów dla statków.
Przewoźnik poinformował o zacumowaniu najnowszego nabytku jego floty w Porcie Heysham, w Wielkiej Brytanii. Prom z napędem hybrydowym o nazwie Stena Futura ma być nie tylko nowym rozdziałem w historii firmy, ale wpisywać się też w ważne momenty rozwoju transportu morskiego.
Firma Everllence ogłosiła, że przeprowadziła w Japonii udane testy związane z uruchomieniem silnika z wtryskiem gazu ciekłego (Liquid Gas Injection Methanol, ME-LGIM) w Japonii. Dzięki temu chce zbliżyć się do swojego celu, jakim jest wdrożenie tego rozwiązania w żegludze morskiej, biorąc szczególnie pod uwagę rosnącą ilość zamawianych i budowanych statków napędzanych metanolem, e-metanolem, amoniakiem, wodorem itp.
Umeå w Szwecji i Kowno na Litwie na nowo definiują przyszłość ekologicznej żeglugi. Dwie ambitne inicjatywy – szwedzka mapa drogowa dla neutralnego klimatycznie portu Umeå i litewska elektryfikacja rzeki Niemen – wyznaczają nowy standard zrównoważonego transportu morskiego. Oba projekty pokazują, w jaki sposób innowacje, lokalne zasoby energetyczne i planowanie strategiczne mogą przyspieszyć przejście na bezemisyjną logistykę w całej Europie. Dokumenty zostały stworzone w ramach projektu Blue Supply Chains (BSC).
W stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) mieszczącej w południowokoreańskim Ulsan, odbyła się 18 czerwca ceremonia chrztu kolejnego kontenerowca posiadającego dwupaliwowy napęd, umożliwiający pływanie na ekologicznym metanolu. To także inauguracja nowej serii statków w charakterystycznym kolorze maersk blue, nazwanej od pierwszego z nich, Berlin Maersk.
Główny port Litwy postawił sobie za cel stanie się pionierem we wdrażaniu ekologicznych rozwiązań w myśl dekarbonizacji branży morskiej. Do szeregu już prowadzonych inwestycji dołącza kolejną, czyli stanie się pierwszym podmiotem wśród państw nadbałtyckich, który będzie produkował i dostarczał ekologiczny wodór jako paliwo dla różnej maści statków. 30 maja zarząd Portu Kłajpeda poinformował o otrzymaniu pozwolenia na budowę.
Drugiego dnia 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego wydarzenie przeniosło się z Teatru Polskiego do sal konferencyjnych szczecińskiego hotelu Radisson Blu. Tam odbyły się cztery bloki dyskusyjne, łącznie aż 12 paneli. Swój blok poświęcony zrównoważonej niebieskiej gospodarce morskiej zorganizował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że w czerwcu tego roku dostarczy dla pierwszego kontenerowca najmocniejszy na świecie dwusuwowy silnik metanolowy, typu MAN B&W 12G95ME-C10.5-LGIM (Liquid Gas Injection Methanol) o mocy znamionowej 82 440 kW przy 80 obr./min. Jest on obecnie budowany przez chińskiego licencjobiorcę CSSC-MES Diesel (CMD). Dzięki temu „najnowszemu, niezwykłemu kamieniowi milowemu” przedsiębiorstwo chce wpisywać się mocniej w działania na rzecz dekarbonizacji.
W duńskim Kassø 13 maja odbyło się otwarcie pierwszego komercyjnego zakładu przeznaczonego do komercyjnej produkcji e-metanolu. European Energy informuje, że jest on gotowy do dostarczania odbiorcom tego surowca.
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało