Firma Everllence ogłosiła, że przeprowadziła w Japonii udane testy związane z uruchomieniem silnika z wtryskiem gazu ciekłego (Liquid Gas Injection Methanol, ME-LGIM) w Japonii. Dzięki temu chce zbliżyć się do swojego celu, jakim jest wdrożenie tego rozwiązania w żegludze morskiej, biorąc szczególnie pod uwagę rosnącą ilość zamawianych i budowanych statków napędzanych metanolem, e-metanolem, amoniakiem, wodorem itp.
W oparciu o platformę ME-LGIM, udana eksploatacja silników etanolowych oznacza, że Everllence dysponuje teraz w pełni sprawnym silnikiem, który pozwala na udokumentowanie możliwości w zakresie etanolu. Firma przypomina, że podobne rozwiązania wdrażała już dekadę temu, a jej pierwszy, komercyjny silnik napędzany metanolem wszedł do użytku w 2016 roku.
Bazując na swoich doświadczeniach, Everllence rozszerzył swoje portfolio silników na metanol w 2021 roku, wprowadzając pierwszy ME-LGIM dla statku spoza segmentu statków do przewozu metanolu. Obecnie firma cieszy się pozycją najlepiej sprzedającego się silnika spalającego metanol we wszystkich segmentach statków, z ponad 225 zamówionymi jednostkami dla nowych jednostek i ponad 50 już w eksploatacji.
– W ciągu ostatnich kilku lat rynek odnotował stały wzrost zainteresowania etanolem. Zawsze staramy się wsłuchiwać w te sygnały i od dłuższego czasu prowadzimy niezbędne prace projektowe; dało nam to solidne podstawy techniczne. Dzięki temu najnowszemu rozwiązaniu dysponujemy wiedzą techniczną z rzeczywistego, działającego silnika, co pozwala nam przejść na wyższy poziom. Nasze dane potwierdzają nasze wcześniejsze założenie, że możemy bez problemu zasilać nasz silnik ME-LGIM etanolem – powiedział Ole Pyndt Hansen – Starszy Wiceprezes, Dyrektor Działu Badań i Rozwoju Silników Dwusuwowych w Everllence/
– To dla nas powód do dumy, że możemy obserwować kolejną „nowość” w Everllence i że po raz kolejny mogliśmy czerpać z bogatego doświadczenia inżynieryjnego naszej firmy. Wdrożyliśmy już pięć technologii dwupaliwowych oraz silnik zasilany amoniakiem, który jest już na etapie wprowadzania na rynek. Nasza pozycja światowego lidera w produkcji silników dwusuwowych w segmencie morskim oznacza, że mamy szczególny obowiązek promowania technologii i obsługi wszystkich rynków w ramach naszych wysiłków na rzecz dekarbonizacji globalnego przemysłu morskiego. Teraz potrzebujemy przepisów, które uznają etanol za realne źródło paliwa i odpowiedniego popytu rynkowego. W Everllence rynek mówi, a my słuchamy – przekazał Bjarne Foldager, Dyrektor Działu Silników Dwusuwowych w Everllence
– Pomyślne zakończenie testów w Japonii oznacza, że jesteśmy teraz znacznie bliżej oferowania etanolu jako produktu modernizacyjnego, szczególnie w silnikach S90 wyposażonych już w technologię ME-LGIM, podobnie jak nasze udane oferty modernizacji ME-GI, ME-LGIP i ME-LGIM. W związku z tym z niecierpliwością oczekujemy na dalsze opinie rynkowe dotyczące opłacalności etanolu z perspektywy komercyjnej, użytkowej i bunkrowania. Ogólnie rzecz biorąc, wprowadzenie możliwości zasilania etanolem do modernizowanych silników zapewni naszym klientom, którzy chcą wybrać silniki spalające alkohol – jako drogę do osiągnięcia zerowej emisji netto zdefiniowanej przez IMO – podobny poziom gotowości technologicznej i możliwości, jak ci, którzy bezpośrednio korzystają z naszego obecnego portfolio silników – zaznaczył Michael Petersen, Starszy Wiceprezes, Dyrektor PrimeServ Denmark – Everllence.
Napęd od Everllence nie jest pierwszym tego rodzaju. W czerwcu tego roku MAN Energy dostarczył dla pierwszego kontenerowca dwusuwowy silnik metanolowy, typu MAN B&W 12G95ME-C10.5-LGIM (Liquid Gas Injection Methanol) o mocy znamionowej 82 440 kW przy 80 obr./min. Napęd ten jest oparty na sprawdzonej w firmie serii ME, z około 8500 silnikami w eksploatacji oraz działa zgodnie z zasadą silnika napędzanego dieslem. Podczas pracy na zielonym metanolu oferuje neutralny pod względem emisji CO2 napęd dla dużych statków handlowych, wpływając tym samym na dekarbonizację transportu drogą morską.
Rozwój napędów na bio-LNG, metanol, biometanol i inne, nisko- i zeroemisyjne paliwa rośnie wraz z zainteresowaniem przewoźników, klientów oraz władz zagadnieniem dekarbonizacji transportu morskiego. Z roku na rok rośnie ilość zamówień na jednostki z napędami dwupaliwowymi, czy też elektrycznymi. Przypomnijmy, że według raportu DNV za 2024 rok, zamówiono łącznie 515 statków z napędami dwupaliwowymi, co ma stanowić wzrost o 38% w porównaniu z 2023 rokiem. Oznaczało to, że nawet 69% wszystkich zamówień na kontenerowce dotyczyło statków zasilanych paliwami alternatywnymi, co wynika zarówno z chęci przedsiębiorstw do wejścia w rynek żeglugi przyjaznej środowisku, jak i spełnienie oczekiwań konsumentów wymagających od firm na bardziej zrównoważone praktyki. Preferowanym paliwem w tym segmencie był LNG, stanowiący 67% zamówień na statki nisko- i zeroemisyjne. W przypadku statków z napędem na metanol mowa o Do 166, w tym 85 kontenerowcach.
Aby sprostać wymaganiom rynku, wiele firm inwestuje też w zakłady produkujące metanol i e-metanol, jak choćby otwarty w tym roku zakład mieszczący się w duńskim w Kassø. Tam jeszcze w ub.r. zaczęto pierwsze testy i rozpoczęto produkcję, która ma rosnąć i zaspokoić potrzeby także branży morskiej. Podobne zakłady powstają też w Norwegii oraz Chinach, w dodatku rozwijają współpracę z czołowymi przewoźnikami.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów