Polskie Linie Oceaniczne mają ambitne plany rozwojowe. W planach linii jest zakup szeregu jednostek i wejście w nowe sektory rynku, m.in. w transport wojskowy oraz przewóz LNG. Jednocześnie trwają poszukiwania nowego prezesa spółki.
Gaz-System poinformował, że 11 listopada w świnoujskim terminalu LNG został przeprowadzony pierwszy, komercyjny załadunek LNG na jednostkę bunkrującą. Ma to być dowód rozwoju zdolności terminala, stanowiąc też ważny element budowy nowoczesnej, bezpiecznej i zrównoważonej infrastruktury energetycznej państwa.
Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.
Do dekarbonizacji żeglugi i ciężkiego transportu samochodowego energia elektryczna jest złym rozwiązaniem. To jest miejsce na inne technologie - w tym LNG, a docelowo bioLNG. To jeden z wniosków z dyskusji i rozmów prowadzonych podczas Konferencji PPLNG i bioLNG, która odbywa się w Gdyni.
Bezpieczeństwo dostaw oraz local content i jego znaczenie były ważnym elementem dyskusji o inwestycjach energetycznych wokół polskich portów. Zdaniem uczestników debaty polski łańcuch dostaw stanowi gwarancję bezpieczeństwa i niskich kosztów.
Na ponad 2-hektarowej działce przy ul. Kontenerowej, tuż obok terminala kontenerowego Baltic Hub i chłodni Pago, powstanie nowoczesny Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej (ZPKG). Jest to strategiczna inwestycja, która ma na celu zrewolucjonizowanie odpraw towarów w Porcie Gdańsk. 28 maja podpisano porozumienie rozpoczynające realizację pierwszego etapu inwestycji, czyli opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Bezpieczeństwo energetyczne krajów UE jak nigdy dotąd zależy od portów morskich. Również polska gospodarka żyje dzięki polskim portom. Dzieje się tak, mimo że import produktów energetycznych do UE zmniejszył się w 2024 r. w porównaniu z 2023 r., zarówno pod względem wartości, jak i ilości – informuje Eurostat w najnowszym raporcie pt. „EU imports of energy products - latest developments”. O roli portów w systemie bezpieczeństwa energetycznego będziemy rozmawiać podczas Kongresu Polskie Porty 2030.
Rosyjskie tankowce, które rozbiły się w grudniu w pobliżu Cieśniny Kerczeńskiej i wywołały katastrofę ekologiczną, zanieczyszczając okolice mazutem, pracowały na rzecz rosyjskiej „floty cieni” – zaopatrywały omijające sankcje tankowce w paliwo.
Dziś w Świnoujściu odbędzie się, z udziałem minister przemysłu Marzeny Czarneckiej, uroczystość z okazji zakończenia rozbudowy Terminalu LNG. W wydarzeniu wezmą udział także pełnomocnik rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Wojciech Wrochna i wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
W świecie żeglugowym trwa wyścig paliw alternatywnych. Odkąd międzynarodowe prawodawstwo uznało, że już czas na poważną dekarbonizację tego sektora, rozpoczęły się badania, testy, projekty, budowy prototypów technologii wykorzystywania paliw alternatywnych. W stawce jest ich kilka, przy czym eksperci są zgodni tylko co do jednego – żadne z nich nie jest idealne. Jedne z nich nie są kompletnie bezemisyjne, inne są trudne w eksploatacji i niskokaloryczne, jeszcze inne trudno dostępne.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”