Na ponad 2-hektarowej działce przy ul. Kontenerowej, tuż obok terminala kontenerowego Baltic Hub i chłodni Pago, powstanie nowoczesny Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej (ZPKG). Jest to strategiczna inwestycja, która ma na celu zrewolucjonizowanie odpraw towarów w Porcie Gdańsk. 28 maja podpisano porozumienie rozpoczynające realizację pierwszego etapu inwestycji, czyli opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Podpisy na dokumencie złożyły wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz i prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Dorota Pyć. W uroczystości wzięli udział także m.in. minister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak i komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej kadm. SG Andrzej Prokopski. Budowa ma ruszyć w 2027 rok i potrwa trzy lata. Zaplanowano dwa etapy, odpowiednio dokumentację (6,4 mln zł) i budowę (157 mln zł).
Zarząd portu podkreśla, że obiekt powstanie w „w samym sercu portowej
aktywności”, a celem tej inwestycji jest skonsolidowanie działań służb
kontrolnych w jednym miejscu. Aktualnie służby kontrolne funkcjonują w
różnych częściach Gdańska, pracując w rozproszonym modelu jedno- i
dwuzmianowym. Inwestycja więc znacznie usprawni procedury i przyspieszy
obsługę dynamicznie rosnących wolumenów towarowych poprzez realne
usprawnienia w zakresie odpraw i procedur. W obiekcie będą dokonywane
kontrole graniczne przesyłek produktów wprowadzonych na teren Unii
Europejskiej głównie przez terminal kontenerowy Baltic Hub.
–
Wszyscy jesteśmy pod wrażeniem impetu, z jakim rozwija się Port Gdańsk.
Projekt Zintegrowanego Punktu Kontroli Granicznej jest tego wyrazem. Nie
miałem świadomości, że do budżetu państwa z tytułu działalności w
Porcie Gdańsk trafiają 44 mld złotych. Budżet MSWiA na ten rok, to 48
mld zł. Można powiedzieć, że dzięki operacjom portowym i waszej pracy
finansowany jest nasz resort. Polskie porty muszą być konkurencyjne.
Dlatego musimy stwarzać jak najlepsze warunki, żeby jak najwięcej
towarów przechodziło przez nasze porty – powiedział Tomasz Siemoniak.
–
To dla nas ogromny zaszczyt móc realizować tak bardzo ważną inwestycję.
Ważną nie tylko dla portu, ale dla całego województwa i Polski. To
projekt służący usprawnieniu pracy różnych służb, które są
odpowiedzialne za sprawną realizację prowadzonych w porcie operacji
ładunkowych. Dochowamy należytej staranności, żeby zrealizować ten
projekt zgodnie z przyjętym harmonogramem. W tych trudnych, pełnych
napięć czasach, musimy bardzo mocno dbać o rozwój Portu Gdańsk, przede
wszystkim budując jego odporność. Tę odporność budujemy przez
inwestycje. Chcemy być zrównoważonym portem w niebieskiej i zielonej
gospodarce. Niebieska gospodarka to nic innego, jak gospodarka morska –
taka, która opiera się nowych technologiach, na cyfryzacji,
digitalizacji innowacjach, ale przede wszystkim na ludziach – przekazała
Dorota Pyć.
Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej będą
tworzyły 9-piętrowy biurowiec, 3-kondygnacyjna hala kontroli granicznej,
wiata z zapleczem socjalnym, łącznik na trzeciej kondygnacji oraz
umieszczony na dachu parking z rampą spiralną z miejscami dla 230 aut.
Na terenie obiektu swoje siedziby będą miały m.in.: Krajowa
Administracja Skarbowa, Graniczna Inspekcja Weterynarii (GRIW),
Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna (GSSE), Wojewódzki
Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa (WIORiN), Wojewódzki
Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (WIJHARS). Na
jednej zmianie pracować będzie 235 osób.
Teren, na którym
powstanie ZPKG, zgodnie z opracowaną koncepcją architektoniczną
autorstwa pracowni FOGO Architekci, jest już przygotowany i ogrodzony, z
czterema wjazdami od strony wewnętrznej drogi portowej. Na zlecenie
Portu Gdańsk i Baltic Hub wykonano niwelację terenu, rozebrano też
powojenny bunkier i przeniesiono go w okolice Mrągowa. Powstanie również
bezpośrednie połączenie z terminalem Baltic Hub, gdyż przez dwie bramy
będą przejeżdżać ciągniki z kontenerami kierowanymi do kontroli.
Kontrole zabezpieczeń będą odbywać się pod rampą, natomiast pełne
kontrole fizyczne w hali. W projekcie przewidziano także instalacje
odnawialnych źródeł energii z możliwością przekazywania nadwyżek do
sieci.
Inwestycja nie tylko ma usprawnić procedury związane z przeładunkami prowadzonymi w porcie, ale zwiększy też bezpieczeństwo na jego terenie. Wpłynie też na skuteczniejsze kontrole i poprawki komfort wykonywania obowiązków przez pracowników i funkcjonariuszy służb i instytucji znajdujących się na terenie ZPKG. Wszystko to ma stanowić, jak podkreśla zarząd portu, milowy krok w kierunku nowoczesnego, bezpiecznego i efektywnego handlu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej