pc/PAP
Wszystkie formalności są spełnione. Za miesiąc rusza budowa pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – poinformował Radio Szczecin Piotr Redmerski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Data położenia stępki została wyznaczona na 23 czerwca.
– Tutaj nie ma mowy o odwrocie. Mamy wyznaczoną stocznię, kontrakt jest popisany i ruszamy w czerwcu – powiedział dla Radia Szczecin prezes PŻB.
Nowy prom dla PŻB zostanie zbudowany na pochylni Vulkan na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Będzie miał 202 m długości, 31 m szerokości oraz 6,3 m zanurzenia. Jego nośność to 8 600 t. Jednostka będzie rozwijała prędkość 18 w.
Na statku zostanie zamontowany silnik przystosowany do spalania paliwa LNG. Dodatkowo prom będzie zbudowany zgodnie z wymogami fińsko-szwedzkiej klasy lodowej 1A. Na jego pokładzie zmieści się 399 pasażerów.
Jak zapewnił kapitan żeglugi wielkiej Wojciech Podborączyński, który opiniował założenia konstrukcyjne na etapie projektowania nowego promu dla PŻB, w pracach koncepcyjnych biorą udział naukowcy ze szczecińskiej Akademii Morskiej. – Zespół pod kierunkiem prof. Artura Bejgera opracował dla nas projekt hybrydy elektrycznej, czyli systemu rozdziału energii. Jest to o tyle ważne i przyszłościowe, że jeden z europejskich armatorów promowych przystępuje do realizacji hybrydy wiatrowej, czyli rodzaju wiatraka na pokładzie – powiedział.
– Niech budowa promu dla PŻB będzie rodzajem poligonu do opracowania, testowania i wprowadzania nowych technologii w dziedzinie budowy nowoczesnych jednostek – zaznaczył kapitan.
Opracowaniem projektu zajmuje się biuro Westcon Design Poland ze Szczecina, którym kieruje Piotr Żelazek. Statek będzie kosztował ok. 110 mln dolarów i zostanie przekazany do eksploatacji w kwietniu 2019 roku. PŻB zamówiła dwa takie promy.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji