• <
bulk_cargo_port_szczecin

Port Gdynia: w tym roku rozpocznie się budowa terminala promowego

jk

21.11.2017 14:06 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia: w tym roku rozpocznie się budowa terminala promowego

Partnerzy portalu

Port Gdynia: w tym roku rozpocznie się budowa terminala promowego - GospodarkaMorska.pl

W tym roku rozpoczną się prace budowlane związane z publicznym terminalem promowym w Porcie Gdynia – poinformował PAP prezes ZMPG, Adam Meller. Budowa ma trwać ok. 2,5 roku. Port prowadzi też rozmowy związane z pozyskaniem nowych operatorów promowych.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG), Adam Meller poinformował PAP, że w tym roku rozpoczną się prace budowlane związane z publicznym terminalem promowym w Porcie Gdynia. Wyjaśnił, że pierwsze prace będą „polegać na wyburzaniu”, a cała inwestycja „ruszy na wiosnę”. „Chcemy rozpocząć jeszcze w tym roku w grudniu, natomiast na wiosnę chcemy wystartować z całą inwestycją” – wyjaśnił.

„W tym miejscu, gdzie ma stać przyszły terminal mamy stary, nieużytkowany magazyn, którego wyburzanie rozpocznie cały proces inwestycyjny” – dodał. Powiedział, że kończą się prace związane z projektem budowy rampy najazdowej. „Wszystko poza tym mamy już gotowe” – podkreślił.

Publiczny terminal promowy powstanie w końcowej części Nabrzeża Polskiego. „Promy będą cumować właściwie w centrum miasta, co mieszkańcom i pasażerom na pewno się spodoba” – zauważył Meller. Wyjaśnił, że terminal ma umożliwić operowanie kilku liniom promowym.

Obecnie w terminalu promowym w Gdyni przy Nabrzeżu Helskim w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT operuje tylko Stena Line. „Ta firma na pewno będzie zainteresowana, żeby przejść na nowy terminal i korzystać z nowego obiektu” – dodał. Promy obecnej w Polsce od ponad 20 lat firmy Stena Line łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji; co roku z połączenia korzysta ponad pół miliona pasażerów. Na tej trasie kursują bliźniacze jednostki: "Stena Vision" i "Stena Spirit". Dwa pozostałe statki kursujące na tej linii są przeznaczone głównie do przewozu ładunków.

Prezes Meller przyznał, że „w tej chwili trwają rozmowy z kilkoma innymi operatorami”. „Chcielibyśmy, żeby oni również zainteresowali się portem Gdynia i wprowadzili swoje linie promowe” - dodał. „Są zainteresowani, chociaż rozmowy są wstępne i dziś jest jeszcze za wcześnie, żeby wyrokować” – dodał.

Budowa terminala ma kosztować około 150 mln zł; 60 proc. tej kwoty ma pochodzić z funduszy unijnych. Prace mają potrwać ok. 2,5 roku. Główny teren inwestycji ma powierzchnię ok. 7 ha.

Terminal promowy w Gdyni zlokalizowany będzie na obszarze bezpośrednio sąsiadującym z obiektem Starego Dworca Morskiego, wpisanego do rejestru zabytków woj. pomorskiego.

ZMPG informuje, że nowy terminal umożliwi obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego. Ruch pasażerski obsługiwany będzie z galerii pasażerskiej łączącej budynek terminala ze stanowiskiem promowym. Z terminala będą mogły korzystać promy morskie o długości od 175 do 245 metrów.

Przed budynkiem terminala mają być place postojowe i perony do obsługi komunikacji publicznej dla pasażerów, w tym m.in.: miejsca postojowe dla taksówek, minibusów, autokarów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla dowozu prywatnego, m.in. parking Kiss&Ride.

Według pierwszych informacji ZMPG z początku 2013 r., terminal promowy miał być gotowy w połowie 2016 roku. Opóźnienie w realizacji inwestycji wynika m.in. z przedłużających się procedur unijnych.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.