Unia Europejska decyduje się na zdecydowane kroki w celu zahamowania rosnącej obawy przed omijaniem sankcji nałożonych na rosyjską ropę naftową. Komisja Europejska proponuje wprowadzenie zakazu sprzedaży do Rosji tankowców oraz produktów naftowych. Celem jest uniemożliwienie Moskwie obejścia zachodnich restrykcji za pomocą tzw. floty cieni.
Przedstawiciele państw członkowskich Unii Europejskiej omawiali tę propozycję podczas piątkowych dyskusji, podkreślając konieczność skutecznej reakcji na ewentualne próby obejścia sankcji. Propozycja zakłada również, że sprzedaż tankowców do państw trzecich powinna zawierać klauzule umowne, które, zgodnie z którymi statki nie mogą być ponownie sprzedane Rosji ani wykorzystywane do przewozu rosyjskiej ropy naftowej czy produktów naftowych, omijających zachodnie limity cenowe - w przypadku ropy naftowej ustalone na poziomie 60 dolarów za baryłkę.
Propozycja obejmuje również wdrożenie wymogu dołączania do atestacji szczegółowych kosztów dodatkowych, takich jak ubezpieczenie i fracht. Komisja zaleca, aby te informacje były udostępniane w łańcuchu dostaw, a wprowadzenie zmian powinno być poprzedzone stosownym okresem przejściowym.
Zapowiedź tej inicjatywy spotkała się z pozytywnym przyjęciem wśród krajów członkowskich, które widzą w niej niezbędny krok w kierunku skutecznej egzekucji sankcji oraz ochrony integralności rynku naftowego. Wdrażanie propozycji będzie monitorowane w najbliższych tygodniach, a ich ewentualne przyjęcie może znacząco wpłynąć na obecne stosunki handlowe z Rosją.
Fot. Depositphotos
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze
Nowe sankcje na Rosję mają dotyczyć żeglugi i portów