Zmodernizowany terminal promowy w Porcie Ystad oraz rozwinięta siatka połączeń sprawiają, że przeprawa promowa ze Świnoujścia do Ystad, a następnie na Bornholm, jest dziś jedną z najbardziej efektywnych i komfortowych tras morskich w regionie Morza Bałtyckiego.
Miasto Ystad, znane z dobrze zachowanej średniowiecznej architektury i popularnej serii o komisarzu Wallanderze, pełni dziś rolę ważnego węzła komunikacyjnego – zarówno w kontekście turystyki, jak i infrastruktury transportowej. Dzięki częstym połączeniom Bornholmslinjen, w sezonie letnim z Ystad na Bornholm można dotrzeć nawet osiem razy dziennie. Czas podróży wynosi około 80 minut.
Port Ystad to obecnie trzeci największy port promowy w Szwecji pod względem liczby pasażerów. Rocznie obsługuje około 3700 rejsów promowych, transportując łącznie 2,3 miliona pasażerów. Jest także największym szwedzkim portem w kontekście połączeń promowych z Polską oraz z duńskim Bornholmem.
Połączenie promowe Świnoujście–Ystad funkcjonuje nieprzerwanie od połowy lat 60. XX wieku i stanowi strategiczny element działalności portu. Z kolei trasa Ystad–Rønne (Bornholm), uruchomiona w 2000 roku, zyskała status jednego z najważniejszych morskich szlaków turystycznych w regionie.
Za obsługę trasy Ystad–Bornholm odpowiadają dwa szybkie katamarany:
Obie jednostki osiągają prędkość do 37 węzłów i dzięki konstrukcji katamaranu zapewniają stabilność oraz wysoki komfort, niezależnie od warunków pogodowych.
W 2024 roku z połączeń między Ystad a Bornholmem skorzystało niemal 1,8 miliona pasażerów, co potwierdza ich popularność i niezawodność. Port planuje dalszy rozwój w obszarach transportu promowego, offshore oraz ładunków masowych.
– Połączenie z Bornholmem, obok tras do Polski, jest naszą flagową usługą. Jako element duńskiej infrastruktury krajowej, trasa ta zapewnia nie tylko wysoką jakość, ale i wyjątkową pozycję Ystad jako portu – podkreśla Erik Eskling Hansen, Business Developer w Porcie Ystad.
Połączenia promowe między Świnoujściem a Ystad realizowane są codziennie przez dwóch operatorów:
Z kolei podróż z Ystad na Bornholm (do portu Rønne) odbywa się z dużą częstotliwością w sezonie letnim (od końca czerwca do końca sierpnia).
Operator Bornholmslinjen oferuje 6 do 8 rejsów dziennie, w godzinach od 8:30 do 22:30 (dokładne godziny uzależnione są od dnia tygodnia).
Tak rozbudowany rozkład umożliwia elastyczne planowanie podróży zarówno dla pasażerów indywidualnych, jak i klientów biznesowych.
Na początku 2021 roku Port Ystad oddał do użytku dwa nowe nabrzeża umożliwiające obsługę promów o długości do 250 metrów. Infrastruktura ta znacząco zwiększyła potencjał przeładunkowy oraz otworzyła możliwości współpracy z nowymi operatorami promowymi.
Port pozostaje jednym z najdynamiczniej rozwijających się w regionie, nieustannie wzmacniając swoją pozycję w szwedzkim i bałtyckim systemie transportowym.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął