Współpraca w zakresie morskiej energetyki wiatrowej w Polsce była głównym tematem wideokonferencji z sygnatariuszami listu intencyjnego podpisanego w tej sprawie w lipcu 2020 r. W wydarzeniu, które odbyło się 24 września 2020 r., wziął udział wiceminister klimatu, pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusz Zyska.
Otwierając spotkanie wiceminister Ireneusz Zyska zwrócił uwagę, że odbywa się ono w przypadający tego dnia Światowy Dzień Morza (World Maritime Day). Jak podkreślił data spotkania, jest szczególnie związana z morską energetyką wiatrową jeszcze z innego, ważniejszego powodu.
- Projekt ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, nad którym pracujemy intensywnie w Ministerstwie Klimatu został skierowany na Stały Komitet Rady Ministrów i niebawem zostanie przez niego rozpatrzony – poinformował wiceminister klimatu, Ireneusz Zyska.
Jak podkreślił, projekt ten traktowany jest przez Ministerstwo Klimatu priorytetowo. „Pracujemy nad tym, aby projekt trafił do prac parlamentarnych jesienią, tak by wejście w życie przepisów było możliwe jeszcze w tym roku”- dodał.
Wiceminister Zyska przypomniał również, że 1 lipca 2020 r. został podpisany List intencyjny o współpracy w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, którym rozpoczęto realizację współpracy na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
- Cieszymy się, że bardzo duża liczba podmiotów dołączyła do wypełniania postanowień listu i wyraziła tym samym wolę współpracy. Zachęcamy także inne podmioty, by dołączyły się do tej inicjatywy - podkreślił wiceminister Zyska.
Jak zaznaczył, dla uzyskania optymalnych rezultatów rozwoju morskiej energetyki wiatrowej oraz wzmocnienia korzyści kluczowe znaczenie ma trójstronna współpraca rządu z przedstawicielami sektora, obecnymi i przyszłymi inwestorami i deweloperami, łańcuchem dostaw – przedsiębiorcami, którzy będą zaangażowani w przygotowanie, dostawy, realizację i eksploatację morskich farm wiatrowych.
Pełnomocnik rządu ds. OZE dodał również, że współpraca w zakresie morskiej energetyki wiatrowej będzie się odbywać poprzez uczestnictwo w pracach powołanych grup roboczych w celu podjęcia prac nad wypracowaniem, podpisaniem i realizacją umowy sektorowej „Polish Offshore Sector Deal”, z uwzględnieniem interesów, praw i obowiązków uczestników porozumienia sektorowego.
Finalnym wynikiem tych prac będzie wypracowanie dokumentu umowy na wzór brytyjskiego Sector Deal uwzględniającego polskie uwarunkowania i kierunkującego rozwój branży morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów