30 września w Szczecinie ma zostać podpisana Deklaracja Bałtycka na rzecz Morskiej Energetyki Wiatrowej - poinformował w czwartek resort klimatu. Krajowy sektor offshore w 2040 r. ma zapewnić ponad 20 gigawatów mocy.
Szef resortu klimatu spotkał się w czwartek ze swoim litewskim odpowiednikiem, ministrem energii Żygimantasem Vaicziunasem. Rozmowy przeprowadzone były w ramach polsko-litewskich konsultacji międzyrządowych pod przewodnictwem premierów obu krajów, które odbyły się w Wilnie.
Ministerstwo Klimatu poinformowało, że spotkanie dotyczyło współpracy energetycznej obu państw, w tym realizacji projektu budowy gazociągu GIPL. Ministrowie rozmawiali ponadto o synchronizacji systemów elektroenergetycznych państw bałtyckich z systemem Europy kontynentalnej przez Polskę oraz o rozwoju OZE.
"Cieszymy się, że kraje bałtyckie i Litwa wykazują taką determinację, aby pomyślnie zakończyć proces synchronizacji systemów elektroenergetycznych. Polska w pełni popiera te wysiłki. Finalizacja tego projektu i budowa Harmony Link znacząco zwiększą bezpieczeństwo energetyczne regionu poprzez zmniejszenie naszej zależności od krajów trzecich (...) Dzięki staraniom i determinacji ministra Vaicziunasa, realizacja mapy drogowej i przebudowa transgranicznych zdolności przesyłowych jest bliższa niż kiedykolwiek" – powiedział cytowany przez resort Kurtyka.
W trakcie rozmowy szef resortu klimatu zaznaczył, że Polska podziela stanowisko Komisji, że Europejski Zielony Ład jest jednym z filarów unijnej strategii wyjścia z kryzysu związanego z COVID-19.
"Istnieją jednak różne punkty wyjścia państw członkowskich. Dlatego niezbędne jest odpowiednie wsparcie ze strony Unii Europejskiej na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej" - zwrócił uwagę.
Kurtyka dodał, że liczy na współpracę z Litwą w zakresie europejskiego prawa klimatycznego.
"Naszym priorytetem jest utrzymanie roli Rady Europejskiej w wyznaczaniu kamieni milowych polityki klimatycznej UE" - podkreślił polski minister.
Litewski minister energii podkreślił, że w krótkim czasie strategiczne partnerstwo z Polską zaowocowało konkretnymi i wymiernymi rezultatami w projekcie synchronizacji, który rozwinął się nieodwracalnie i jest realizowany z sukcesem.
"Mamy jasny plan działania dotyczący tego, co będziemy robić do 2025 roku, kiedy państwa bałtyckie odłączą się od systemu rosyjskiego. Obie strony oczekują obecnie na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie finansowania największego projektu synchronizacji – morskiego połączenia Harmony Link. Powinno to nastąpić na początku października, a prace nad tym projektem postaramy się przyspieszyć" - powiedział.
Vaicziunas odniósł się również do kwestii elektrowni atomowej w Ostrowcu (Białoruś). Zaznaczył, że "stwarza ona zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa narodowego, a Litwa nie będzie kupować produkowanej tam energii elektrycznej". "Łotwa i Estonia podjęły tę samą decyzję polityczną. Wsparcie ze strony Polski w kontekście przestrzegania wymogów dotyczących bezpieczeństwa jądrowego jest dla nas bardzo ważne" – dodał.
Kurtyka podczas rozmów odniósł się również do projektu "Polityki energetycznej Polski do 2040 r.", zgodnie z którym w krajowym miksie energetycznym coraz większą rolę odgrywać będą źródła odnawialne, co umożliwi przede wszystkim rozwój morskich farm wiatrowych (po 2025 r.).
Resort poinformował w komunikacie, że 30 września w Szczecinie podczas konferencji "Pomeranian Offshore Wind Conference" ma zostać podpisana "Deklaracja Bałtycka na rzecz Morskiej Energetyki Wiatrowej".
Resort klimatu informował, że pierwsza polska morska farma wiatrowa ma zostać uruchomiona prawdopodobnie w 2025 r., a do roku 2030 moc zainstalowana morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej może osiągnąć wielkość 8 GW. Sektor offshore docelowo w 2040 r. ma osiągnąć ponad 20 gigawatów mocy.
"Polska ma największy potencjał wśród państw basenu Morza Bałtyckiego w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Według warunków ogłoszonego właśnie projektu Polityki Energetycznej Polski 2040, do roku 2030 zamierzamy uzyskać z niej moc na poziomie 5,9 GW" - mówił w trakcie Forum Ekonomicznego w Karpaczu wiceminister klimatu Ireneusz Zyska.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów