W Bułgarii aresztowany został właściciel frachtowca Rhosus, który w 2013 roku dostarczył do portu w Bejrucie ładunek azotanu amonu. Po siedmiu latach przechowywania go w portowym magazynie, azotan eksplodował w 2020 roku. W wielkim wybuchu zginęło ponad 200 osób.
Rhosus dostarczył do Bejrutu azotan amonu w listopadzie 2013 roku. Pierwotnie ładunek miał dopłynąć do Mozambiku, gdzie zamówiła go firma górnicza. Zawinął jednak do Bejrutu ze względu na problemy techniczne (choć inna teza głosi, że po podjęcie dodatkowego, płatnego ładunku). Statek płynący pod banderą Mołdawii został jednak zatrzymany przez władze portowe ze względu na niedociągnięcia w dokumentacji lub stan techniczny i rozładowany. I tak w zasadzie kończy się jego historia – właściciel porzucił jednostkę i nie interesował się nią, statek finalnie zatonął przy nabrzeżu. Azotan amonu został przetransportowany do magazynu przy nabrzeżu zbożowym, gdzie 4 sierpnia 2020 eksplodował.
Sprawę eksplozji badało FBI, które ustaliło, że jeszcze przed wybuchem część azotanu zniknęła z magazynu. Według śledczych magazyn był nieprawidłowo zabezpieczony, a samą eksplozję wywołali spawacze, którzy pracowali przy drzwiach.
W toku śledztwa wydany został międzynarodowy nakaz aresztowania kapitana Rhosusa i jego właściciela, Igora Grieczuszkina, mającego obywatelstwo rosyjsko-cypryjskie. Nie do końca jasna jest jego rola w eksploatacji statku, ponieważ inne organizacje wskazują, że był on nie właścicielem, a czarterującym.
Śledztwo, w ramach którego badany był wątek Grieczuszkina, utknęło jednak w martwym punkcie, kiedy skupiło się na roli libańskich polityków. Ci zaczęli się bronić, usuwając m.in. prowadzącego sędziego. Politycy z Libanu zaczęli de facto sterować dochodzeniem, które nie posuwało się naprzód.
Po zmianie rządu jednak śledztwo wznowiono w tym roku. Nowy rząd już w trakcie kampanii na sztandarach miał hasła związane z doprowadzeniem przed oblicze sprawiedliwości winnych.
Grieczuszkin został aresztowany w Bułgarii. Nie ma jeszcze informacji o jego deportacji do Libii.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął