Władze Kanału Sueskiego (SCA) oferują obniżenie kwoty odszkodowania za wejście kontenerowca Ever Given na mieliznę. Proponują 600 milionów dolarów zamiast wcześniej zakładanych, ponad 900 – przekazał prezes kanału, Osama Rabie.
W rozmowie z lokalnymi mediami MBC Masr, Rabie powiedział, że oferta została już złożona właścicielowi statku, japońskiemu Shoei Kisen Kaisha, ale na razie pozostaje bez odpowiedzi.
Offshore Energy skontaktował się z właścicielem statku w celu potwierdzenia i skomentowania sprawy oraz złożenia oficjalnego oświadczenia.
Propozycja jest wynikiem odrzuconego odwołania złożonego przez właścicieli Ever Given, które dotyczyło aresztowaniu statku i jego ładunku. Kontenerowiec został aresztowany 13 kwietnia, po tym, jak SCA i armatorzy nie osiągnęli porozumienia w sprawie roszczenia odszkodowawczego. Armator uznał wtedy, że kwota jest zbyt wysoka.
Statek jest obecnie zakotwiczony w regionie Wielkich Jezior Gorzkich gdzie od 29 marca br. czeka na rozstrzygnięcie prawnej bitwy o odszkodowanie.
– Odwołanie zostało odrzucone, a sąd w Ismalii utrzymał w mocy pierwotne zarządzenie, zgodnie z którym statek i jego ładunek mogą zostać zwolnione z aresztowania jedynie po zapłaceniu przez właścicieli pełnego roszczenia w wysokości 916 mln USD – podano w informacji na początku maja.
Właściciele Ever Given mają czas do 20 maja 2021 roku na odwołanie się.
– Interesy Ever Given będą nadal negocjowane z SCA w celu osiągnięcia polubownego rozwiązania. Priorytetem klubu brytyjskiego pozostaje umożliwienie statkowi oraz załodze kontynuowania planowanej podróży i dostarczenia towarów – powiedział klub.
Ever Given jest obsługiwany przez 25 indyjskich marynarzy. Marynarzom, których umowy wygasły, pozwolono na dokonywanie zmian załogi i wypisywanie się.
Osama Rabie powiedział wcześniej, że załoga nie będzie zakładnikiem sytuacji, a zarządowi kanału zależy na powodzeniu trwających negocjacji. Wyraził także nadzieję, że wkrótce zostanie uzgodnione kompromisowe rozwiązanie.
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk