Władze Kanału Sueskiego (SCA) oferują obniżenie kwoty odszkodowania za wejście kontenerowca Ever Given na mieliznę. Proponują 600 milionów dolarów zamiast wcześniej zakładanych, ponad 900 – przekazał prezes kanału, Osama Rabie.
W rozmowie z lokalnymi mediami MBC Masr, Rabie powiedział, że oferta została już złożona właścicielowi statku, japońskiemu Shoei Kisen Kaisha, ale na razie pozostaje bez odpowiedzi.
Offshore Energy skontaktował się z właścicielem statku w celu potwierdzenia i skomentowania sprawy oraz złożenia oficjalnego oświadczenia.
Propozycja jest wynikiem odrzuconego odwołania złożonego przez właścicieli Ever Given, które dotyczyło aresztowaniu statku i jego ładunku. Kontenerowiec został aresztowany 13 kwietnia, po tym, jak SCA i armatorzy nie osiągnęli porozumienia w sprawie roszczenia odszkodowawczego. Armator uznał wtedy, że kwota jest zbyt wysoka.
Statek jest obecnie zakotwiczony w regionie Wielkich Jezior Gorzkich gdzie od 29 marca br. czeka na rozstrzygnięcie prawnej bitwy o odszkodowanie.
– Odwołanie zostało odrzucone, a sąd w Ismalii utrzymał w mocy pierwotne zarządzenie, zgodnie z którym statek i jego ładunek mogą zostać zwolnione z aresztowania jedynie po zapłaceniu przez właścicieli pełnego roszczenia w wysokości 916 mln USD – podano w informacji na początku maja.
Właściciele Ever Given mają czas do 20 maja 2021 roku na odwołanie się.
– Interesy Ever Given będą nadal negocjowane z SCA w celu osiągnięcia polubownego rozwiązania. Priorytetem klubu brytyjskiego pozostaje umożliwienie statkowi oraz załodze kontynuowania planowanej podróży i dostarczenia towarów – powiedział klub.
Ever Given jest obsługiwany przez 25 indyjskich marynarzy. Marynarzom, których umowy wygasły, pozwolono na dokonywanie zmian załogi i wypisywanie się.
Osama Rabie powiedział wcześniej, że załoga nie będzie zakładnikiem sytuacji, a zarządowi kanału zależy na powodzeniu trwających negocjacji. Wyraził także nadzieję, że wkrótce zostanie uzgodnione kompromisowe rozwiązanie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania