Stocznię Szczecińską "Wulkan" czeka bardzo wnikliwy audyt - powiedział PAP wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. W ubiegłym tygodniu odwołani zostali prezes stoczni "Gryfia" i rada nadzorcza Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Odwołany został prezes Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" Krzysztof Zaremba, powołany na to stanowisko w 2020 r. Z rady nadzorczej tej spółki odwołana została też radna wojewódzka i była członkini Prawa i Sprawiedliwości Małgorzata Jacyna-Witt. O zmianach informował w sobotę na portalu x.com sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
W piątek natomiast odwołana została rada nadzorcza Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W nowej radzie zasiedli m.in. dziekan Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Politechniki Morskiej prof. Stanisław Iwan, adwokat Patryk Zbroja i dr hab. Anna Gardzińska z Uniwersytetu Szczecińskiego.
Pytany o sytuację Stoczni Szczecińskiej "Wulkan" wiceminister Marchewka powiedział PAP, że czeka ją "bardzo wnikliwy audyt".
"Wszystkie podmioty, które są w rękach Skarbu Państwa będą dokładnie prześwietlone i wszystkie działania, które miały miejsce przez ostatnie lata będą wyjaśniane. Tam, gdzie pojawią się nieprawidłowości, tam będziemy też oczywiście zawiadamiać odpowiednie organy" - mówił.
Dodał, że konieczne jest "sprawdzenie, na co były wydawane pieniądze, na jakich zasadach i czy to wszystko trzymało się rachunku ekonomicznego".
"Bo dotychczasowe doświadczenia ze stępką pokazują, że nie opierano się na rachunku ekonomicznym i na sensownym wydawaniu pieniędzy spółek Skarbu Państwa, tylko na wskazaniu polityków, którzy przyjeżdżali i w ramach akcji politycznych mówili tutaj macie zbudować prom, tutaj macie zbudować dok, a tutaj możecie kupić stępkę za 700 tysięcy (złotych), w którą pan premier będzie sobie pukał" - mówił Marchewka.
Odniósł się w ten sposób do wydarzenia z 2017 r., podczas którego ówczesny premier Mateusz Morawiecki symbolicznie rozpoczął w Szczecinie budowę nowego promu w ramach programu Batory. Prom pasażersko-samochodowy typu ro-pax, pod którego budowę położona została wówczas stępka nie powstał.
"Moim głównym zadaniem jest najpierw wyjaśnienie, potem nadrobienie strat, które zostały spowodowane przez ostatnich osiem lat nieudolną polityką poprzedniego rządu" - powiedział wiceminister.
emb/ drag/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów