Potencjał miast w zakresie rozwoju morskich farm wiatrowych na Bałtyku to główny temat wizyty studyjnej w Świnoujściu oraz Szczecinie. W spotkaniu, które odbyło się 1 grudnia 2020 r., udział wziął wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
W trakcie spotkania pełnomocnik rządu ds. OZE wskazał, że Szczecin ma ogromny potencjał w zakresie stoczniowym i portowym.
- Chcielibyśmy, aby w miarę możliwości technicznych i finansowych, zorganizować tutaj pewną część przeładunków, budowę statków serwisowych do obsługi morskich farm wiatrowych. – powiedział.
Jak zaznaczył wiceminister to duża szansa na rozwój gospodarczy dla Polski i innych państw mających dostęp do morza.
- Dlatego 30 września w Szczecinie doszło do podpisania Deklaracji Bałtyckiej na rzecz Morskiej Energetyki Wiatrowej. Jej celem współpraca państw bałtyckich i Komisji Europejskiej na rzecz przyspieszenia rozwoju mocy wiatrowych na Bałtyku, skoordynowanie i zoptymalizowanie działań prowadzących do wykorzystania w pełni energetycznego i gospodarczego potencjału morza. – mówił.
W trakcie spotkania wiceminister Zyska podkreślił, że morska energetyka wiatrowa będzie stanowiła bardzo ważny element polskiego miksu energetycznego.
- Do 2040 r. moc zainstalowana w offshore wind wyniesie 8 - 11 GW. To blisko jedna czwarta obecnych mocy zainstalowanych w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym. – powiedział.
Pełnomocnik rządu ds. OZE zwrócił uwagę, że kluczowe dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej jest zapewnienie odpowiednich regulacji. Przypomniał też, że w ubiegły piątek, Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o promowaniu wytwarzania w morskich farmach wiatrowych.
- To bardzo ważny krok w rozwoju gospodarczym Polski. Inwestycje w offshore wind wyniosą ok. 130 mld zł do 2040 r. Dzięki nim powstanie ponad 77 tys. nowych miejsc pracy. Będzie to wielkie koło zamachowe dla rozwoju gospodarczego Polski i całego Pomorza. – podkreślił.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii