• <
PZT_1100x200_gif_2020

W Gdyni stanie pomnik Tadeusza Wendy - założyciela gdyńskiego portu

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski W Gdyni stanie pomnik Tadeusza Wendy - założyciela gdyńskiego portu
W Gdyni stanie pomnik Tadeusza Wendy - założyciela gdyńskiego portu - GospodarkaMorska.pl
Projekt pomnika Tadeusza Wendy, mat.prasowe UM

sons

18.08.2020 Źródło: gdynia.pl

Miasto poszukuje wykonawcy budowy pomnika wybitnego inżyniera Tadeusza Wendy. Monument zrealizowany na podstawie zwycięskiego projektu toruńskiego rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, stanie na końcu pirsu nr 1 u nasady Mola Rybackiego.
 
W roku 2017 rozstrzygnięty został konkurs na projekt pomnika upamiętniający Tadeusza Wendę, ojca założyciela gdyńskiego portu, który przez 16 lat kierował jego budową i rozwojem. Projekt Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, prezentuje inżyniera stojącego na cokole i roztaczającego wizję przyszłego portu gdyńskiego. W prawym ręku trzyma zwoje map i dokumentacji przedstawiających koncepcje swojego dzieła. Lewą ręką wskazuje w kierunku obecnego Nabrzeża, jakby tłumaczył i wyjaśniał sprawy związane z budową portu. W konsultacjach podczas powstawania pomnika brała udział wnuczka Tadeusza Wendy - Hanna Wenda Uszyńska oraz Wojciech Szczurek, prezydent miasta Gdyni.
 
- Tadeusz Wenda to wyjątkowa postać dla naszego miasta. Ojciec założyciel portu, wizjoner, patriota i wspaniały człowiek. Postać godna upamiętnienia i przekazywania opowieści o wybitnym inżynierze, jego dokonaniach i życiu jako historii tworzenia i rozwoju Gdyni – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
 
Inwestycja zostanie usytuowana u nasady Mola Rybackiego w Gdyni na pirsie nr 1, przy ul. Arkadiusza Rybickiego. Pomnik Tadeusza Wendy obejmujący postument wraz z posągiem wykonany został jako element odlewu z brązu. Monument ma 2,8 metra i realistyczny charakter, w formie przeskalowanej w proporcjach postaci ustawiony na ponad metrowym cokole z litej bryły szarego granitu.
 
W obrębie pomnika Tadeusza Wendy, wymieniona zostanie nawierzchnia. Na gruncie pojawi się  beton dekoracyjny, a wokół zamontowana zostanie płyta granitowa. Wzdłuż pirsu nr 1, zaprojektowany został ciąg pieszy z kostki kamiennej, który zostanie połączony z pasem biegnącym wzdłuż Nabrzeża Kutrowego. Przestrzeń oświetlą energooszczędne lampy, teren zostanie uporządkowany, zyska także dwie ławki parkowe z podłokietnikami. Pomnik ma powstać do stycznia 2021 roku.
 
- Inwestycja w symbol historii Gdyni napawa mnie dumą i optymizmem na przyszłość. Tak jak nasze miasto rodziło się i rosło w siłę na początku XX wieku, tak teraz kontynuujemy rozwój Gdyni w wielu obszarach. Infrastruktura drogowa, zmiany względem klimatu, inwestycja w zieleń i ekologię, poprawianie jakości życia mieszkańców to priorytety, które nam stale przyświecają – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds.rozwoju.
 
W ramach robót budowlanych przewidziano:

- roboty rozbiórkowe i ziemne,
- demontaż stalowego masztu,
- budowę pomnika Tadeusza Wendy obejmującą fundament wraz z postumentem oraz posągiem,
- wykonanie robót elektrycznych w tym: budowę sieci oświetlenia zewnętrznego pirsu i oświetlenia pomnika,
- wykonanie nawierzchni placu wokół pomnika,
- małą architekturę, w tym dostawę i montaż ławek.

Potencjalni wykonawcy będą oceniani wg. kryteriów: cena oferty brutto - 60 % , okres udzielonej gwarancji i rękojmi - 15 % , termin wykonania - 20 % , ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5 %. Wymagany okres gwarancji i rękojmi powinien wynieść nie mniej niż 36 miesięcy.
 
Oferty można składać do dnia 01.09.2020 r., godz. 10:00 w siedzibie Zamawiającego: w Kancelarii Ogólnej, Urząd Miasta Gdyni adresem: al. marsz. Piłsudskiego 52/54. Szczegóły w BIP. Wykonawcy mogą uczestniczyć w publicznym otwarciu ofert tylko i wyłączanie za pośrednictwem transmisji on.

Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
 
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, było dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.

Źródło:
gdynia.pl
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28060,00 $ tona 1,15% 9 kwi
 Cynk 2807,00 $ tona -0,71% 9 kwi
 Aluminium 2250,00 $ tona -0,75% 9 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.