Elbląg wraca na mapę morskiej logistyki, a jednym z motorów tego powrotu jest Venkon – dynamicznie rozwijający się operator portowy z Pomorza, który po sukcesach w Gdańsku wkracza z rozmachem do elbląskiego portu.
Choć główna siedziba Venkon znajduje się w Szczecinie, a większość operacji skupionych jest w porcie w Gdańsku, historia firmy zatacza symboliczne koło. Jej korzenie sięgają bowiem Elbląga, gdzie założyciel spółki stawiał pierwsze kroki w logistyce morskiej. Teraz, po wygranym konkursie, firma wraca do miasta z konkretną misją – tchnąć nowe życie w tamtejszy terminal przeładunkowy.
Prowadzona od 11 lat działalność w Porcie Gdańsk pozwoliła firmie wypracować sobie silną pozycję w branży. Venkon w Trójmieście znany jest jako elastyczny i sprawny operator masowych oraz drobnicowych ładunków – od nawozów, przez surowce ceramiczne, aż po różnorodne towary sypkie.
– Jesteśmy w stanie obsłużyć niemal każdy ładunek – podkreśla Michał Milewski, jeden z menedżerów spółki. Firma posiada własne zaplecze techniczne, m.in. mobilne linie do workowania towarów prosto z pokładu statku, co znacząco usprawnia operacje.
W Gdańsku Venkon operuje głównie na Nabrzeżu Przemysłowym, które pozwala na przyjmowanie jednostek o zanurzeniu do 9,30 metrów i długości sięgającej 190 metrów. Jak mówi Bartłomiej Stolarek, firma regularnie obsługuje statki o ładowności do 30 tys. ton netto. Zdarzają się też spektakularne operacje – jak ta z końca 2023 roku, kiedy to równocześnie przeładowywano trzy masowce z jednym typem nawozu.
– 40 dni intensywnej pracy, wyładowane i spakowane 100 000 ton nawozu, obsłużone ponad 4000 aut – to była prawdziwa próba sił dla całej naszej logistyki – wspomina Stolarek.
Warto dodać, że na tle konkurencji Venkon wyróżnia się kulturą współpracy – nie prowadzi agresywnej walki o klientów, lecz buduje trwałe relacje z partnerami, także innymi operatorami nabrzeży. Elastyczność, zaufanie i jakość usług – to wartości, które firma skutecznie przekuwa w biznesowe sukcesy.
Rok 2024 przyniósł Venkonowi kolejny krok milowy – zwycięstwo w konkursie na operatora terminala w Porcie Morskim Elbląg. I choć pełne możliwości terminalu uzależnione są od zakończenia pogłębiania toru wodnego, już teraz firma rozwija tam działalność, skupiając się na magazynowaniu, przeładunkach lądowych i obsłudze barek.
– Wiemy, że pogłębienie toru dojdzie do skutku. Przygotowujemy się na przyjmowanie jednostek do 3 tysięcy ton, co odciąży Gdańsk i otworzy przed nami nowe rynki zbytu – tłumaczy Milewski.
Lokalizacja terminala elbląskiego przy trasie S7 to dodatkowy atut – brak korków, bezpośredni zjazd z drogi krajowej i szybki wyjazd w kierunku Polski wschodniej oraz południowej stawiają Elbląg w wyjątkowo korzystnej pozycji logistycznej.
– Dla wielu klientów logistyka z Elbląga to oszczędność czasu i pieniędzy. Gdańsk zostanie głównym portem dla dużych jednostek, a Elbląg przejmie część mniejszych operacji i ładunków wymagających składowania – mówi Stolarek.
Na terenie terminala Venkonu w Elblągu czeka już kompletna infrastruktura: magazyny, wiaty, utwardzony plac składowy o powierzchni blisko hektara, pojemne zasobnie oraz nowo zakupiona koparka przeładunkowa Atlas z 20-metrowym zasięgiem.
– Nie czekamy biernie – jesteśmy gotowi na przejęcie pełnego wolumenu operacji, gdy tylko tor wodny zostanie udostępniony. Czekamy tylko na zielone światło – podsumowuje Michał Milewski.
Venkon nie tylko potwierdza swoją pozycję w Gdańsku, ale też konsekwentnie buduje nową jakość w Elblągu. To firma, która zamiast czekać na zmiany – sama je inicjuje.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął