• <

DORACO przebuduje falochrony w Darłowie

Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Urząd Morski w Szczecinie i Korporacja Budowlana DORACO oraz EKO-INWEST podpisały 28 lutego umowę na przebudowę falochronów w Porcie Darłowo. Inwestycja kosztować będzie ponad 120 mln zł. Pieniądze na inwestycje pochodzić będą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jest to pierwsza inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie finansowana z KPO.

W uroczystym podpisaniu umowy wzięli udział: Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Arkadiusz Wojciech Klimowicz, burmistrz Miasta Darłowo, Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO, Jacek Kamiński, członek zarządu Korporacji Budowlanej DORACO, Sławomir Kopeć, dyrektor ds. finansowych EKO-INWEST S.A.  

Umowa na inwestycję pn. „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych” ma być kluczowym krokiem dla uruchomienia tam terminala serwisowego dla morskich farm wiatrowych. Wpisuje się także w plany rozwojowe portu, który ma pełnić funkcję handlową, rybacką i turystyczną. Inwestorem jest Urząd Morski w Szczecinie. Wykonawcą robót będzie Korporacja Budowlana DORACO (zadanie zostało wycenione na 118,8 mln zł), zaś rolę inżyniera kontraktu pełnić będzie szczecińska firma EKO-INWEST (za kwotę ok. 1 mln zł). 

Jak przypomniał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka, powstały w XIX wieku falochron ma przejść gruntowną modernizację. Zostanie odnowione ok. 367 metrów falochronu zachodniego i dodatkowo powstanie nowa, 100-metrowa ostroga. Zakres prac budowlanych obejmie wykonanie konstrukcji ostrogi i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym. Dodatkowo nowa konstrukcja zostanie wykonana po obrysie już istniejącej i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym. Do przebudowanego falochronu zachodniego zostanie dobudowana ostroga, której zadaniem będzie ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w darłowskim porcie. Port ma dzięki temu zyskać skuteczną ochronę przed wzburzonymi falami i cofkami sztormowymi, które dotychczas utrudniały statkom bezpieczne manewrowanie.

Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze, zamontowane zostanie nowe wyposażenie, zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, w tym system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obu budowlach. Dodatkowo, falochron zostanie oświetlony na całej swojej długości.

Fot. DORACO


Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu technicznego falochronu, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w Porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu

Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry. Maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to cztery metry. Dzięki tym pracom zmniejszy się falowanie w basenie portowym, a wejście do portu będzie bezpieczniejsze. Prace mają ruszyć w marcu tego roku. Zakończenie przedsięwzięcia jest planowane na 2026 rok.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.