Urząd Morski w Szczecinie i Korporacja Budowlana DORACO oraz EKO-INWEST podpisały 28 lutego umowę na przebudowę falochronów w Porcie Darłowo. Inwestycja kosztować będzie ponad 120 mln zł. Pieniądze na inwestycje pochodzić będą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jest to pierwsza inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie finansowana z KPO.
W uroczystym podpisaniu umowy wzięli udział: Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Arkadiusz Wojciech Klimowicz, burmistrz Miasta Darłowo, Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO, Jacek Kamiński, członek zarządu Korporacji Budowlanej DORACO, Sławomir Kopeć, dyrektor ds. finansowych EKO-INWEST S.A.
Umowa na inwestycję pn. „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych” ma być kluczowym krokiem dla uruchomienia tam terminala serwisowego dla morskich farm wiatrowych. Wpisuje się także w plany rozwojowe portu, który ma pełnić funkcję handlową, rybacką i turystyczną. Inwestorem jest Urząd Morski w Szczecinie. Wykonawcą robót będzie Korporacja Budowlana DORACO (zadanie zostało wycenione na 118,8 mln zł), zaś rolę inżyniera kontraktu pełnić będzie szczecińska firma EKO-INWEST (za kwotę ok. 1 mln zł).
Blisko 120 mln zł dla portu w Darłowie! Rozpoczynamy kolejną inwestycję finansowaną z odblokowanego przez rząd @donaldtusk KPO. Dziś Urząd Morski w Szczecinie podpisał umowę na remont falochronu portu w Darłowie.
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) February 28, 2025
To kluczowy krok dla uruchomienia tam terminala serwisowego dla… pic.twitter.com/Vz0ZGdL4in
Jak przypomniał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka, powstały w XIX wieku falochron ma przejść gruntowną modernizację. Zostanie odnowione ok. 367 metrów falochronu zachodniego i dodatkowo powstanie nowa, 100-metrowa ostroga. Zakres prac budowlanych obejmie wykonanie konstrukcji ostrogi i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym. Dodatkowo nowa konstrukcja zostanie wykonana po obrysie już istniejącej i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym. Do przebudowanego falochronu zachodniego zostanie dobudowana ostroga, której zadaniem będzie ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w darłowskim porcie. Port ma dzięki temu zyskać skuteczną ochronę przed wzburzonymi falami i cofkami sztormowymi, które dotychczas utrudniały statkom bezpieczne manewrowanie.
Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze, zamontowane zostanie nowe wyposażenie, zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, w tym system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obu budowlach. Dodatkowo, falochron zostanie oświetlony na całej swojej długości.
Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu
technicznego falochronu,
zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych,
a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w Porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu.
Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry. Maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to cztery metry. Dzięki tym pracom zmniejszy się falowanie w basenie portowym, a wejście do portu będzie bezpieczniejsze. Prace mają ruszyć w marcu tego roku. Zakończenie przedsięwzięcia jest planowane na 2026 rok.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął