„To świetny napęd, ale musieliśmy się napracować, by ujarzmić tę moc” – mówi Kuba Wszytko, jeden z inżynierów, który pracował przy innowacyjnym napędzie wodorowym. W Szczecinie oficjalnie ochrzczono Cichą Moc, to jedyna taka jednostka na świecie. Już teraz wzbudza zainteresowanie największych stoczni jachtowych.
Cicha Moc została oficjalnie ochrzczona podczas Żagli 2023 w Szczecinie. To łódź absolutnie wyjątkowa w skali całego świata. Jeszcze żadna stocznia nie zbudowała jednostki rekreacyjnej wyposażonej w ogniwo wodorowe. Łódź ma sześć metrów i jest typowym family cruiserem, czyli jednostką, którą może pływać cała rodzina. Innowacyjny, bezemisyjny napęd to jedno, a drugie to designerski kadłub, który został wykonany z kompozytów z maksymalną dbałością o ekologię.
- Żywice, żelkoty i kleje wykorzystane przy tej łodzi pochodzą od naszych partnerów, którzy przygotowali najbardziej ekologiczne rozwiązania, jak to tylko jest możliwe – mówi Bohdan Kryk, prezes zarządu spółki CS Kompozyty, która zbudowała łódź. – Stworzenie tej łodzi było dla nas bardzo ciekawym wyzwaniem inżynierskim ze względu na wymogi bezpieczeństwa i stateczności przy tak małej powierzchni. Cieszymy się tym bardziej, że ekologia w tym wypadku łączy się innowacyjnymi technologiami – dodaje.
Matką chrzestną Cichej Mocy została Laura Hołowacz, szczecińska przedsiębiorczyni i społecznik.
- Kocham wodór, bo kocham rozwój i marzę o tym, byśmy nie korzystali z czarnego wodoru, a z zielonego. Musimy dbać o nasze środowisko. Alternatywne możliwości zasilania energetycznego daje nam bezpieczeństwo, musimy stawiać na pozytywne zmiany i na dywersyfikację. Pokochajmy zielony kolor związany z wodorem – mówi prezes Laura Hołowacz.
Ogromne znaczenie ma napęd, wyjątkowy na skalę całego świata. Po raz pierwszy w historii branży marine udało się stworzyć wydajny i kompaktowy system oparty o ogniwo wodorowe.
- W tym wypadku możemy mówić o miniaturyzacji napędu, udało się nam wprowadzić wiele nowych rozwiązań technicznych, jakich do tej pory nie spotykano na jednostkach pływających – mówi Marcin Hołub, prezes zarządu spółki mPower. – Po raz kolejny udowodniliśmy, że drzemie w nas ogromny potencjał. Już teraz, po zwodowaniu tej łodzi i pierwszych testach, zauważamy ogromne zainteresowanie naszymi rozwiązaniami ze strony stoczni jachtowych – dodaje.
Na razie trudno mówić o masowej produkcji, tym bardziej, że każdy rodzaj łodzi jest inny i wymagałby indywidualnego projektu, ale jak zapewnia Marcin Hołub, szczecińska spółka jest gotowa do współpracy z producentami łodzi motorowych i jachtów.
Chrzest jednostki oraz pierwszy oficjalny rejs wzbudził ogromne zainteresowanie wśród przedstawicieli świata nauki, żeglarzy, a także przedsiębiorców, którzy w nowych rozwiązaniach upatrują szansy na dobry biznes.
- To nas nie dziwi – uśmiecha się Marcin Hołub. – Z podobnych rozwiązań korzysta branża motoryzacyjna i jej liderzy. My wprowadziliśmy unikatowe rozwiązania, wcześniej niespotykane i przenieśliśmy to do świata motorowodniactwa. Widzimy w takich rozwiązanych przyszłość – dodaje.
Jedną z osób, która pracowała przy projekcie unikatowego napędu jest Jakub Wszytko. Jak wspomina, większość założeń od razu udało się wdrożyć i po zwodowaniu łodzi wszystko działało tak, jak powinno.
- Po pierwszych testach tak zaskoczyła nas charakterystyka mocy, na tle, że stwierdziliśmy, iż moc jest z nami. W tym przypadku cicha moc – komentuje.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii