Według agencji Bloomberg, kraje Unii Europejskim szykują kolejny pakiet sankcji na Rosję. Część z nich wymierzona ma być w statki wyłączające systemy nawigacyjne, co uniemożliwia śledzenie ich ruchu. Jednostki takie są często zaangażowane w omijanie sankcji na handel rosyjskimi surowcami.
Unia Europejska zamierza też wprowadzić zakaz tranzytu wielu towarów przez terytorium Rosji, starając się w ten sposób wzmocnić przestrzeganie wprowadzonych wcześniej sankcji wobec Moskwy - poinformował w sobotę Bloomberg, powołując się na własne źródła zaznajomione z tą sprawą.
"Unia Europejska przygotowuje się do zaproponowania zakazu tranzytu wielu towarów przez Rosję, ponieważ blok próbuje wzmocnić reżim przestrzegania sankcji wprowadzonych w ciągu ostatniego roku" – napisał Bloomberg.
Zaznaczył, że zakaz będzie dotyczył wielu technologii i innych towarów, w tym kilku marek samochodów, które przez terytorium Rosji trafiają do krajów trzecich. "Zakaz będzie częścią nowego pakietu sankcji, który przygotowuje Komisja Europejska" – stwierdził Bloomberg.
Serwis zauważył, że Polska, Litwa i Estonia naciskają na UE, by zakazała tranzytu przez Rosję towarów i technologii, które mogą być wykorzystane przez rosyjskie wojsko, przemysł lotniczy lub kosmiczny lub mogą pomóc w poprawie potencjału rosyjskiej gospodarki.
"Nowy pakiet proponowanych sankcji może również dotyczyć tankowców i
statków, które nie włączają systemów nawigacyjnych umożliwiających
śledzenie ich ruchu" – dodał Bloomberg. Nie poinformowano jednak jakie są pomysły na ograniczenie tego procederu.
"Głównym celem pakietu sankcji przygotowanego przez UE będzie wyeliminowanie luk prawnych i zwalczanie obchodzenia istniejących ograniczeń, w tym przez firmy z krajów trzecich” – skonkludowano w artykule.
Możliwość wprowadzenia zakazu niemal całego eksportu do Rosji w ramach wzmocnienia reżimu sankcji wobec Moskwy w związku z jej inwazją na Ukrainę rozważają kraje grupy G7.
zm/
fot. Depositphotos
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna otworzyła drzwi do świata innowacji
Babcock nie próżnuje i doposaża kolejną fregatę typu 31, przyszły HMS Active
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw