• <

Ukraina chce objęcia sankcjami pięciu firm transportowych z Grecji

10.03.2023 10:19 Źródło: NACP
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Ukraina chce objęcia sankcjami pięciu firm transportowych z Grecji

Partnerzy portalu

Anadolu Agency

Władze Ukrainy stworzyły raport, w którym wymieniają firmy określane jako "międzynarodowych sponsorów wojny". Wśród nich znajduje się pięć najbardziej znanych greckich firm świadczących morskie usługi transportowe.

Przekaz płynący od Kijowa ma wskazywać, które przedsiębiorstwa jawią się jako "kandydaci do sankcji". Ukraińska Narodowa Agencja ds. Zapobiegania Korupcji niedługo po rozpoczęciu wojny rozpoczęła prowadzenie listy firm i innych podmiotów, które swoimi działaniami w mniej lub bardziej bezpośredni sposób, wspierają wspierają rosyjską inwazję. Obecnie na liście znajduje się 17 podmiotów, począwszy od francuskiej firmy detalicznej Leroy Merlin, poprzez belgijską firmę produkującą oprogramowanie bankowe OpenWay Group, aż po włoską firmę produkcyjną Danieli Group. Wedle autorów raportu, głównymi kandydatami do sankcji są te firmy i osoby, które dostarczają sektorowi publicznemu i prywatnemu towary i usługi o krytycznym znaczeniu, a także uzupełniają budżet kraju, finansując w ten sposób wojnę.

Na liście znalazły się także greckie firmy żeglugowe, na czele których stoją znani liderzy branży, w tym George Economou, George Prokopiou, Andreas Martinos, Nikolas Maritnos i Diamantis Diamantidis. Rejestr wskazuje takie przedsiębiorstwa tak TMS Tankers, Minerva Marine, Thenamaris Ship Management, Dynacom Tankers Management i Delta Tankers. Jako dowód podaje raport Lloyd's List Intelligence, pokazujących zaangażowanie greckich tankowców w transport rosyjskiej ropy. Lloyd's oszacował na przykład, że kontrolowane przez Greków statki nadal zawijają do rosyjskich portów eksportowych na Bałtyku i Morzu Czarnym, przewożąc aż jedną trzecią rosyjskiego rynku ropy pomimo sankcji.

Od ukazania się raportu władze Ukrainy alarmują o ciągłym zaangażowaniu wspomnianych firm w transport surowca z Rosji, choć Unia Europejska pozwala na ograniczone kontynuowanie handlu ropą, chociaż pojawiło się wiele doniesień o tankowcach pływających w ciemnościach (tj. wyłączających swoje AIS i sygnały identyfikacyjne), aby uniknąć sankcji. Dotyczy to także jednostek, które w rzeczywistości przewożą broń, m.in. z Iranu. UE zezwala na handel ropą poniżej ceny maksymalnej, nakładając na statki ograniczenia dotyczące transportu rosyjskiej ropy i produktów naftowych do krajów trzecich. Istnieją również zakazy udzielania pomocy technicznej, pośrednictwa lub finansowania. Pomimo obostrzeń rząd Ukrainy i część państw UE opowiada się za bardziej radykalnymi rozwiązaniami, jak choćby całkowity zakaz przyjmowania dostaw rosyjskiej ropy i innych towarów z Rosji.

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.