• <

Trwają roboty rozbiórkowe związane z przebudową falochronów w Porcie Darłowo

rk

21.05.2025 10:36 Źródło: Urząd Morski w Szczecinie
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Trwają roboty rozbiórkowe związane z przebudową falochronów w Porcie Darłowo
Fot. Urząd Morski w Szczecinie

Urząd Morski w Szczecinie poinformował, że trwają roboty rozbiórkowe związane z realizacja inwestycji pn.„Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych”.

Prowadzone prace są związane z podpisaną w lutym tego roku umową na inwestycję pn. „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych”. Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu technicznego falochronu, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w Porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu.

Fot. Urząd Morski w Szczecinie


Przedsięwzięcie to jest kluczowym krokiem dla uruchomienia tam terminala serwisowego dla morskich farm wiatrowych. Wpisuje się także w plany rozwojowe portu, który ma pełnić funkcję handlową, rybacką i turystyczną. Wykonawcą robót jest Korporacja Budowlana DORACO (zadanie zostało wycenione na 118,8 mln zł), zaś rolę inżyniera kontraktu pełni szczecińska firma EKO-INWEST (za kwotę ok. 1 mln zł). Inwestorem jest Urząd Morski w Szczecinie.

Jak w lutym informował Urząd Morski w Szczecinie, prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry. Dzięki inwestycji zostanie odnowione ok. 367 metrów falochronu zachodniego. Zakres prac budowlanych obejmuje także wykonanie konstrukcji ostrogi o długości 100 metrów i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym. Dodatkowo nowa konstrukcja zostanie wykonana po obrysie już istniejącej i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym.

Dzięki tym pracom port zyska skuteczną ochronę przed wzburzonymi falami i cofkami sztormowymi, które dotychczas utrudniały statkom bezpieczne manewrowanie. Maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to 4 metry. Zakończenie przedsięwzięcia jest planowane na 2026 rok.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.