W inicjatywie mającej rewolucyjne znaczenie dla projektowania statków i ochrony oceanów przed zanieczyszczeniem, Thordon Bearings i Wärtsilä ogłosiły utworzenie Sojuszu Blue Ocean w celu opracowania i promocji koncepcji statku bez łożyska stewowego.
Sojusz Blue Ocean łączy doświadczenie w branży morskiej z pionierem w dziedzinie łożysk smarowanych wodą morską Thordon Bearings, integratorem systemów Wärtsilä, Szkołą Architektury Okrętowej i Inżynierii Morskiej Narodowego Uniwersytetu Technicznego w Atenach (NTUA), architektem okrętowym SDARI (Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute CSSC) oraz towarzystwem klasyfikacyjnym ABS, które poparło inicjatywę w 2019 roku.
Koncepcja projektu statku, który nie wymaga łożyska stewowego i eliminuje potrzebę uszczelnień i łożysk smarowanych olejem, ma być tu rewolucyjna. Projekt ten prawdopodobnie ma pozwolić armatorom zaoszczędzić w związku z wydatkami operacyjnymi przez okres eksploatacji jednostki, w tym ograniczając zapotrzebowanie na olej smarowy i biodegradowalne smary. ABS oszacowało, że w projekcie statku bez łożyska stewowego prace relokacji lub wymiany łożysk i uszczelek, które zazwyczaj zajmują dwa tygodnie w suchym doku, można by zamiast tego wykonywać w ciągu jednego dnia, podczas eksploatacji jednostki.
- Sojusz Blue Ocean łączy potężne partnerstwo w celu rozwoju i dalszej promocji tej koncepcji. To, że kilku armatorów już wyraziło zainteresowanie tym rozwiązaniem, jest niezwykle zachęcające. Koncepcja T-BOSS wprowadza nowe podejście do tylnego układu statku handlowego - usuwając obudowę łożyska stewowego, stosując wodę morską do smarowania i tworząc suchą komorę, która po raz pierwszy umożliwia konserwację pod wodą. Te innowacje pozwalają armatorom i stoczniom eliminować emisje oleju z wału napędowego, upraszczać konserwację i obniżać koszty operacyjne - podkreśliła Anna Galoni, dyrektor generalny Thordon Bearings
Projektant statków SDARI, we współpracy z Thordonem i NTUA, otrzymał już zatwierdzenie AiP od ABS dla koncepcji projektu statku bez łożyska stewowego z łożyskiem rufowym COMPAC od Thordona. Firma nazywa koncepcję T-BOSS (Thordon-Blue Ocean Stern Space) rewolucyjnym systemem projektowania wału napędowego bez łożyska stewowego, w którym zbiornik chłodzenia łożyska rufowego statku jest zastępowany suchą komorą o nieregularnym kształcie, umożliwiającą inspekcję i konserwację łożyska i uszczelki smarowanej wodą morską od środka statku, gdy jest on pływający, bez konieczności wycofywania wału. System T-BOSS wykorzystuje wielokrotnie chwalony i nagradzany system łożysk smarowanych wodą COMPAC od Thordona i uszczelkę Enviroguard od Wärtsilä, która nie wymaga konserwacji między planowanymi remontami co pięć lat. Oprócz eliminacji potrzeby wymiany wału napędowego w trakcie eksploatacji statku, łożysko rufowe COMPAC posiada także gwarancję funkcjonalności przez cały okres funkcjonowania statku.
Thordon i jego partnerzy dążą do kształtowania procesu dekarbonizacji sektorów morskiego i energetycznego, oferując produkty i rozwiązania zapewniające efektywność, niezawodność, bezpieczeństwo i wydajność środowiskową.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów