• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Terminal Baltic Hub rośnie w oczach. Trwa rozbudowa w ramach trzeciego etapu

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Terminal Baltic Hub rośnie w oczach. Trwa rozbudowa w ramach trzeciego etapu

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Od listopada ubiegłego roku są prowadzone intensywne prace wokół nowego, głębokowodnego nabrzeża T3, mającego zwiększyć możliwości przeładunkowe największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim, który znajduje się w Gdańsku.

W ramach realizowanego przedsięwzięcia powstaje plac manewrowo-składowy w formie "sztucznej wyspy" o powierzchni operacyjnej wynoszącej 36,5 ha. Cały proces budowy, nad którym czuwa konsorcjum firm Budimex S.A. i DEME, został podzielony na etapy. Jak dotąd udało się zakończyć roboty czerpalne i refulacyjne, czyli zalądowienia obszarów terminala i  poszerzania terenów brzegowych. Aktualnie trwa konsolidacja gruntu, polegająca na wykonywaniu nasypów przeciążeniowych. Zostały zakończone roboty związane z ścianą nabrzeża głównego terminala, o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metrów, a także nabrzeża zamykającego, północnego.

Kolejnym etapem prac będą roboty żelbetowe na placach kontenerowych, a także kontynuacja robót pogrążających ściany nabrzeża zamykającego, południowego. W przyszłym roku ma rozpocząć się montowanie pierwszych urządzeń placowych.

W celu zminimalizowania skutków robót i hałasów z nimi związanych, zmieniono dotychczas stosowaną technologię fundamentowania belki odlądowej z prefabrykowanych pali na kolumny wiercone typu CFA. Ma to pozwolić znacznie ograniczyć emisję hałasu.

Na powstającym obszarze nabrzeża głównego terminala T3 będzie pracować 7 dźwigów portowych, natomiast na placu manewrowo-składowym zostanie zainstalowanych 20 zautomatyzowanych suwnic RMG. Pierwsze uruchomienie terminala T3  jest zaplanowane na 2025 rok. Po zakończeniu budowy T3 Baltic Hub będzie mógł obsługiwać statki kontenerowe nowej generacji, przypływające na Morze Bałtyckie. Jednocześnie zostaną zmniejszone odległości żeglugowe dla statków dowozowych, zapewniając tym samym polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na świecie. Rozbudowa kompleksu pozwoli na zwiększenie jego możliwości przeładunkowych do 4,5 mln kontenerów 20-stopowych rocznie.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.