W Szwecji wystartował projekt „Malmporten”. W jego ramach port Luleå na północy zostanie przekształcony w głębokowodny. Ruszyło właśnie wstępne pogłębianie.
„Malmporten” oznacza po szwedzku „port rudowy”. To właśnie głównie na potrzeby przeładunków rud port Luleå na północy kraju ma zyskać nowe możliwości. Już w tej chwili jest on jednym z największych ośrodków obsługujących linię rudy żelaza prowadzącą z Narwiku. Po pogłębieniu będzie mógł przyjąć znacznie większe jednostki.
Za inwestycję odpowiada Szwedzka Administracja Morska, odpowiednik polskiego Urzędu Morskiego. Obszar portu zostanie pogłębiony do 15 metrów, prace obejmą także prowadzący do niego tor wodny.
W porcie Luleå przeładowywana będzie m.in. ruda żelaza, która jest towarem o niskiej wartości, wymagającym zatem statków o dużej ładowności żeby utrzymać koszty transportu. Stąd potrzeba przygotowania infrastruktury do użycia większych jednostek. W porcie przeładowywany będzie także m.in. węgiel na potrzeby pobliskich hut stali.
Wykonawcami inwestycji są Boskalis i Van Oord. Szacuje się, że w ramach pogłębiania usunięte zostaną 22 mln m3 urobku. Ze względu na warunki pogodowe prace można prowadzić tylko przez siedem miesięcy w roku – w pozostałych port zamarza. Już w 2026 roku, po zakończeniu pierwszej części inwestycji, Luleå będzie mogła przyjmować statki o pojemności 160 tys. ton. Obecnie jest to 50 tys. ton.
W obsłudze statków po pogłębieniu pomagać będzie nowy hybrydowy holownik Robert Allan Vilja, który ma radzić sobie także z pokrywą lodową o grubości do 1 metra.
Zakończenie całej inwestycji, obejmującej także tor podejściowy i nową infrastrukturę portową, planowane jest na 2029 rok.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej